Zdrowotne właściwości zielonej herbaty

W medycynie chińskiej zdrowotne właściwości zielonej herbaty znane są od ponad 4 tysięcy lat. Używa się jej jako swego rodzaju panaceum na różnego rodzaju dolegliwości. Wyniki badań naukowych przeprowadzonych w przeciągu ostatnich kilkudziesięciu lat sugerują, że ten starożytny napój spożywany regularnie, w odpowiednich ilościach może mieć udział w prewencji i/lub leczeniu m.in. nowotworów złośliwych, reumatoidalnego zapalenia stawów czy też choroby wieńcowej jak również może wpływać na obniżenie stężenia cholesterolu.

Prace badawcze wskazują również, iż działa ochronnie wobec komórek skóry poddawanej działaniu promieni rentgenowskich oraz wykazuje działanie antyoksydacyjne i neuroprotekcyjne, czyli ochronne wobec komórek układu nerwowego. Wymienione efekty w większości łączą się z obecnością w herbacie związków zwanych katechinami. Działanie przeciwrakotwórcze zielonej herbaty związane jest przede wszystkim z hamowaniem rozwoju komórek nowotworowych przez ten związek. Jej aktywność antyoksydacyjna wiąże się z tzw. zmiataniem wolnych rodników i w efekcie zapobieganiem m.in. uszkodzeniom łańcucha DNA. Natomiast działanie protekcyjne zielonej herbaty w aspekcie choroby wieńcowej jest wynikiem przede wszystkim poprawy funkcji nabłonka naczyń krwionośnych oraz rozszerzania naczyń krwionośnych.

Do przypuszczalnych korzyści wynikających ze spożywania zielonej herbaty należy również jej działanie przeciwzapalne i przeciwpróchnicze. Wykazano, że płukanie jamy ustnej zieloną herbatą przez co najmniej 5 minut zmniejsza liczbę Streptococcus mutans, bakterii przyczyniającej się do rozwoju próchnic oraz obniża kwasowość jamy ustnej. Warto dodać, że przeciwzapalne działanie zielonej herbaty łączy się także z obniżaniem ryzyka bądź spowalnianiem rozwoju chorób powstających na tle zapalnym, a więc niektórych nowotworów, choroby wieńcowej czy reumatoidalnego zapalenia stawów. Wyniki ostatnich badań dają nadzieję na to, że zielona herbata mogłaby być wykorzystywana w prewencji chorób rozwijających się na tle zapalnym. Jednak ze względu na niejasności dotyczące jej skutecznej dawki, potrzebne są na razie dalsze badania.

Wśród licznych zdrowotnych właściwości zielonej herbaty na szczególną uwagę zasługuje działanie wspomagające procesy odchudzania. Jest ono możliwe dzięki stymulowaniu przez nią procesów regulujących przemianę materii: termogenezy poposiłkowej oraz oksydacji tłuszczów. Termogeneza poposiłkowa wiąże się ze zwiększoną produkcją ciepła w organizmie po posiłku i w efekcie utratą zapasów energetycznych pochodzących głównie z tkanki tłuszczowej. Oksydacja tłuszczów natomiast to nic innego jak ich rozkład, w wyniku którego, podobnie jak w przypadku termogenezy, zapasy tkanki tłuszczowej zostają uszczuplone. Zielona herbata wzmagając te dwa procesy jednocześnie “oszczędza” od przemian katabolicznych tzw. beztłuszczową masę ciała, czyli między innymi mięśnie, dzięki czemu w pierwszej kolejności rozkładane są właśnie tłuszcze, a nie białka, wchodzące w skład tkanki mięśniowej. Co istotne, efekt dodatkowo potęguje zawarta w herbacie kofeina. Powyższe wnioski poparte są licznymi badaniami na modelach zwierzęcych oraz obserwacjami klinicznymi u osób z nadwagą i otyłością. W obserwacjach wykazano, że spożywanie 4 szklanek zielonej herbaty przez okres 8 tygodni przyczynia się do istotnej redukcji masy ciała oraz wskaźnika BMI. Aby były one zauważalne, należy wypijać taką ilość zielonej herbaty lub jej ekstraktu, aby zawartość 3 galusanu epigallokatechiny wynosiła w dziennej dawce co najmniej 600mg. Odpowiada to około 500 ml zielonej herbaty. Warto również podkreślić, że im ta dawka jest większa tym z reguły obserwowany jest większy spadek tych wskaźników w tym samym czasie.

W literaturze istnieje wiele doniesień na temat zdrowotnych właściwości zielonej herbaty. Jej spożywanie sprzyja nie tylko poprawie wyników badań laboratoryjnych oraz obniżaniu ryzyka rozwoju niektórych chorób, ale również może wspomagać kształtowanie szczupłej sylwetki. Należy jednak pamiętać, że aby efekty były zauważalne trzeba ją pić regularnie i w odpowiednich ilościach. Warto również dodać, że wspomagający odchudzanie efekt zielonej herbaty będzie szedł w parze jedynie z dobrze zbilansowaną , dopasowaną energetycznie dietą i regularną aktywnością fizyczną.

Monika Adamczyk
Dietetyk WygodnaDieta.pl