Właściwości papryki chili

Habanero, jalapeño, piri-piri, tabasco i cayenne to jedne z kilkudziesięciu odmian papryki chili. Różnią się między sobą kształtem, kolorem i wielkością. To, co je łączy to charakterystyczny bardzo ostry smak, który zawdzięczają zawartej w nich kapsaicynie. Z tego artykułu dowiesz się, jakie właściwości ma papryczka chili, kiedy warto po nią sięgać i kto powinien jej unikać?

Właściwości prozdrowotne papryczki chili

Podobnie jak słodka papryka, pikantne chili również zawiera mnóstwo cennych dla zdrowia witamin i substancji mineralnych. To bogactwo witaminy C i A, żelaza, magnezu, miedzi i potasu. Spożywana regularnie wspomaga pracę układu krążenia, ma działanie przeciwbólowe i przeciwzakrzepowe, pomaga obniżyć poziom cholesterolu we krwi i zmniejsza ryzyko wystąpienia wielu chorób. Jedzenie pikantnych potraw może pomóc też w walce z przeziębieniem – papryka chili wspomaga bowiem układ odpornościowy, a jej ostry aromat oczyszcza drogi oddechowe i rozrzedza zalegającą w nosie i zatokach wydzielinę.
Zawarta w papryczce chili kapsaicyna nie tylko zapewnia pikantny smak warzywa, lecz także jest silnym antyoksydantem – spowalnia procesy starzenia organizmu i zapobiega rozwojowi nowotworów. Substancja ta wspomaga też wydzielanie endorfin, dzięki czemu poprawia nastrój i samopoczucie oraz zwiększa wytrzymałość podczas długich i wymagających treningów.

Papryczka chili, choć pełna witamin i minerałów, nie jest warzywem, które mogą spożywać wszyscy.
Papryczka chili, choć pełna witamin i minerałów, nie jest warzywem, które mogą spożywać wszyscy.

Chili na odchudzanie

Spożywanie pikantnych potraw często zaleca się osobom walczącym ze zbędnymi kilogramami. Papryczka chili zwiększa tempo przemiany materii i uruchamia procesy, prowadzące do efektywniejszego spalania tłuszczów. Dodatkowo wpływa na produkcję tarczycowych hormonów regulujących apetyt. W warzywie tym znajdziemy także sporo błonnika i stosunkowo mało kalorii.

Uniwersalna przyprawa

Papryczka chili doskonale komponuje się z potrawami w stylu azjatyckim. Można używać jej do przyprawiania mięs, gulaszów, zup i sosów. Będzie świetnym dodatkiem do aromatycznego curry z mleczkiem kokosowym i delikatnym ryżem oraz węgierskiego leczo. Nie może jej zabraknąć też w meksykańskim guacamole i chili con carne. Na uwagę zasługują też nieco mniej popularne połączenia. W Ameryce Łacińskiej słodkie owoce takie jak mango i papaja często podaje się skropione sokiem z limonki i oprószone sproszkowaną pikantną papryczką. Nie brakuje też miłośników czekolady z dodatkiem chili, które uwydatnia jej smak i aromat.

Chili na odchudzanie
Chili na odchudzanie

Kto powinien jej unikać?

Papryczka chili, choć pełna witamin i minerałów, nie jest warzywem, które mogą spożywać wszyscy. Pikantnych potraw przede wszystkim powinny unikać osoby cierpiące na choroby układu trawiennego. Ostre przyprawy mogą podrażniać delikatne błony przewodu pokarmowego i spowodować nasilenie się dolegliwości takich jak zgaga i wrzody żołądka. Częste spożywanie chili może przyczynić się też do pogorszenia stanu cery u osób zmagających się z trądzikiem.
Warto pamiętać także o tym, że kapsaicyna ma działanie rozgrzewające i zwiększa poziom ciśnienia we krwi, dlatego nadciśnieniowcy powinni na nią uważać.