Witamina D – źródła i rola w organizmie

Przygnębienie, apatia, częste infekcje i ciągłe zmęczenie to najczęściej obserwowane objawy niedoboru witaminy D3. Jednak jej niewystarczająca ilość w diecie może nieść za sobą znacznie poważniejsze skutki: zaburzenia gospodarki wapniowo-fosforowej, osłabienie kości i zębów, stany depresyjne i zwiększone ryzyko rozwoju nowotworów. Z tego artykułu dowiesz się, dlaczego witamina D3 jest tak ważna i co zrobić, aby nie nabawić się niedoborów.

Witamina D

Witamina D, obok witamin A, E i K, należy do grupy witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Jest niezbędna do zachowania równowagi wapniowo-fosforowej w naszym organizmie, a co za tym idzie, odpowiada za mocne kości i zęby.  Dodatkowo witamina D3 ma pozytywny wpływ na pracę układu krążenia i mięśnia sercowego. Jest także niezbędna w profilaktyce i leczeniu wielu chorób, między innymi Hashimoto, niedoczynności tarczycy, łuszczycy, cukrzycy, stanach zapalnych jelit i mukowiscydozie. Szczególną uwagę powinny zwrócić na nią osoby mające problemy z koncentracją i zapamiętywaniem. Witamina D3 może stanowić też wsparcie w walce ze zbędnymi kilogramami, ponieważ pomaga receptorom sytości w kontroli apetytu.

Źródła witaminy D:

Witamina D3 występuje w:

  • Tłustych rybach morskich (węgorz, łosoś, szczupak, tuńczyk, sardynki, makrela, dorsz)
  • Jajach
  • Mleku, serach, jogurtach
  • Olejach roślinnych
  • Grzybach (kurki, borowiki, pieczarki)

Pamiętaj, że witamina D rozpuszcza się w tłuszczach. Nabiał typu light, czyli pozbawiony tłuszczu, nie jest źródłem tej cennej dla zdrowia witaminy. Jeśli przyrządzasz kurki czy borowiki, podsmaż je na maśle lub odrobinie oleju.

Ryby morskie źródłem witaminy D
Ryby morskie źródłem witaminy D

Kąpiele słoneczne

Nasz organizm jest w stanie sam wytworzyć potrzebną ilość witaminy D3  pod wpływem promieni nadfioletowych, na które eksponujemy się podczas opalania. Wystarczy spędzić jedynie 10 minut dziennie na słońcu, aby zaspokoić dzienne zapotrzebowanie. Pamiętaj jednak, że wszystkie kremy ochronne z filtrem tworzą barierę, która sprawia, że wytworzenie witaminy D jest niemożliwe. Kilkanaście minut to za krótko, żeby nabawić się poparzeń słonecznych, dlatego najlepszym rozwiązaniem jest wyjście na słońce bez filtra ochronnego, a dopiero po upływie kwadransa posmarowanie się kremem. Latem postaraj się spędzać jak najwięcej czasu na świeżym powietrzu, spaceruj, wybierz się na rower czy rolki. Padające na Twoją skórę promienie słoneczne ustrzegą Cię przed niedoborami witaminy D, a dodatkowa porcja ruchu pomoże zachować szczupłą sylwetkę.

Witamina D w okresie jesienno-zimowym

W naszej szerokości geograficznej zimą i jesienią dociera do nas mało promieniowania słonecznego. Nawet w bezchmurne dni chodzimy opatuleni w szaliki i płaszcze, nie wystawiając skóry na słońce. W tym czasie warto zrobić badania i skontrolować poziom witaminy D, a w razie potrzeby wprowadzić racjonalnie skomponowaną dietę lub po konsultacji z lekarzem, odpowiednią suplementację.

Witamina D jest jednym z najważniejszych dla naszego organizmu mikroelementów. Zapewnia prawidłowe funkcjonowanie wielu układów, ma wpływ na stan kośćca, pomaga w leczeniu chorób autoimmunologicznych, poprawia nastrój i koncentrację. Najlepszym sposobem na uniknięcie jej niedoborów są regularne, lecz niezbyt długie kąpiele słoneczne i odpowiednio zbilansowana dieta, w której nie brakuje produktów bogatych w zdrowe tłuszcze.

Słońce - najważniejsze źródło naturalnej witaminy D
Słońce – najważniejsze źródło naturalnej witaminy D