Warzywa, które powinniśmy jeść zimą

Zimą dostęp do świeżych, sezonowych warzyw jest ograniczony. Pomidory, ogórki czy papryka nie smakują tak samo jak latem, a te szklarniowe, importowane z daleka nie są równie bogate w cenne dla zdrowia witaminy i minerały. Po jakie warzywa warto sięgać w tym czasie? Z tego artykułu dowiesz się, jakie warzywa powinniśmy jeść zimą, jeśli chcemy dostarczyć sobie niezbędnych substancji odżywczych, zadbać o odporność i zachować szczupłą sylwetkę.

Warzywa, które powinny gościć na naszych talerzach w czasie zimy:

Buraki

Są lekkostrawne i niskokaloryczne, dostarczają mnóstwa cennych dla zdrowia mikroelementów. To doskonałe źródło magnezu, potasu, wapnia, witaminy B6 i kwasu foliowego. Częste spożywanie tego warzywa pomoże uregulować ciśnienie tętnicze krwi, zmniejszy ryzyko miażdżycy i wspomoże odporność. Dodatkowo, dzięki wysokiej zawartości antyoksydantów, buraki spowalniają procesy starzenia organizmu i hamują rozwój komórek nowotworowych.

buraki
Buraki pod każdą postacią mają dobroczynne dla naszego zdrowia właściwości. Idealnie nadają się jako składnik do soków czy sałatek.

Marchew

Znana wszystkim, tania i łatwo dostępna. Marchewka zawiera dużo b-karotenu, czyli prowitaminy A. Zapewnia piękny, promienny wygląd cery, wspiera odpowiednie funkcjonowanie narządu wzroku i hamuje szkodliwe procesy oksydacyjne. Marchew zawiera również dużo witamin z grupy B, kwasu foliowego i potasu. To także bogate źródło błonnika, dzięki któremu reguluje trawienie, leczy niestrawność i zapobiega zaparciom. Aby w pełni wykorzystać zdrowotne właściwości tego warzywa, warto podawać je w potrawach z dodatkiem zdrowych tłuszczów.

Seler

To warzywo niestety często bywa niedoceniane, a ze względu na swoje nieocenione właściwości zdecydowanie częściej powinno gościć w naszej diecie. Seler zawiera prawie dwukrotnie więcej witaminy C niż cytryna. Jest też doskonałym źródłem witaminy E, nazywanej witaminą młodości. Seler dostarczy nam także dużo składników mineralnych, takich jak fosfor, wapń, potas, cynk, magnez i żelazo.

Roszponka

Roszponka jest skarbnicą prowitaminy A, witaminy C oraz tych z grupy B, wapnia, fosforu, żelaza, potasu, magnezu i fosforu. To warzywo wspiera pracę układu pokarmowego, reguluje trawienie i pomaga przy zaparciach. Warto wspomnieć także, że roszponka ma działanie uspakajające, zwiększa odporność na stres i zmniejsza ryzyko zachorowania na wiele chorób. Jej charakterystyczny, lekko orzechowy smak sprawia, że doskonale sprawdzi się jako składnik zielonych sałatek z dodatkiem serów i niektórych owoców.

roszponka
Spożywanie roszponki pozytywnie wpływa m.in. na złe samopoczucie.

Korzeń pietruszki

To warzywo popularne w polskiej kuchni. Wzbogaca smak potraw i nadaje im niepowtarzalnego aromatu. Jest źródłem wielu witaminy A, K, C, PP, żelaza, wapnia, magnezu, potasu i flawonoidów. Korzeń pietruszki ma wiele cennych dla zdrowia właściwości. Reguluje procesy trawienne, neutralizuje wzdęcia, działa rozkurczająco, dzięki czemu łagodzi bóle menstruacyjne i wspomaga usuwanie toksyn z organizmu. Ma także działanie moczopędne, dzięki czemu pomaga w pozbyciu się nadmiaru wody z organizmu.

Pamiętaj, że aby osiągnąć wymarzoną figurę na lato, warto zacząć pracować nad nią już zimą. Wybierając lokalne, nieprzetworzone produkty, dostarczysz swojemu organizmowi wszystkich niezbędnych składników, poprawisz odporność i sprawisz, że będzie Ci łatwiej utrzymać zgrabną sylwetkę.