Siemię lniane – dla zdrowia i urody

Siemię lniane to małe nasionka lnu zwyczajnego, które skrywają w sobie niezwykłą moc. Nie bez powodu przez wielu dietetyków uznawane są za jedne z najcenniejszych polskich superfoods. Poprawiają stan cery i włosów, przyspieszają metabolizm, wzmacniają odporność, wspomagają pracę układu pokarmowego i łagodzą wiele dolegliwości. Z tego artykułu dowiesz się, dlaczego siemię lniane jest dobre dla zdrowia i urody oraz kto powinien zwrócić na nie szczególną uwagę.

Siemię lniane dla urody

Siemię lniane to bogactwo żelaza, cynku, wapnia, witamin z grupy B oraz kwasu alfa linolenowego (ALA). Te cenne mikroelementy mają nieoceniony wpływ na stan włosów. Przyspieszają ich porost, zapobiegają wypadaniu i sprawiają, że stają się nawilżone, lśniące i mocne. Aby najlepiej wykorzystać cenne właściwości tych małych nasionek, warto spożywać je świeżo zmielone. Możesz przygotować z nich kisiel lub dodawać do koktajli i soków.

Młoda i promienna cera

Dzięki wysokiej zawartości cynku, fitoestroli, kwasów Omega-3 i witaminy E, regularne spożywanie siemienia lnianego poprawi stan naszej cery i sprawi, że zyska młody i promienny wygląd. Len niweluje nadwrażliwość skóry, łagodzi podrażnienia, przyspiesza regenerację naskórka i reguluje ilość wydzielanego sebum.

siemię-lniane-na-cerę-i-włosy
Siemię lniane doskonale działa na suche i zniszczone włosy, a także pomaga usunąć zmiany na skórze.

Siemię lniane dla zdrowia

Włączenie siemienia lnianego do diety pomoże złagodzić wiele dolegliwości żołądkowo-jelitowych. Te małe nasionka zawierają mnóstwo błonnika, dzięki któremu poprawiają ruchy perystaltyczne jelit, dzięki czemu zapobiegają zaparciom. To także pożywka dla flory bakteryjnej układu trawiennego. Dodatkowo, siemię lniane zalane wodą lub dodane do soku przybiera konsystencję kisielu i działa osłonowo na błonę śluzową żołądka i łagodzi dolegliwości bólowe układu pokarmowego.

Ochrona przed nowotworami hormonozależnymi

Spożywanie siemienia lnianego zmniejsza ryzyko wystąpienia nowotworów hormonozależnych, takich jak rak piersi, jajników, prostaty i jelita grubego. Zawarty w nim kwas alfa linolenowy (ALA) to jeden z najsilniejszych znanych antyoksydantów, który niweluje szkodliwe działanie wolnych rodników. Len to także najbogatsza w lignany roślina występująca na naszej planecie. To naturalne fitoestrogeny regulujące poziom hormonów kobiecych, nieocenione dla pań w okresie menopauzy.

Bogactwo zdrowych tłuszczów

Siemię lniane zawiera ponad 40% niezbędnych dla zdrowia wielonienasyconych kwasów tłuszczowych Omega-3 i Omega-6. Reguluje poziom cholesterolu we krwi, zapobiega nadciśnieniu tętniczemu i tworzeniu się zakrzepów. Zdrowe tłuszcze są również konieczne dla prawidłowej pracy mózgu. Spożywanie siemienia lnianego poprawia pamięć i koncentrację, koi nerwy i działa  uspokajająco.

jak-przygotować-siemię-lniane
Odpowiednio przygotowane ziarenka lnu idealnie nadają się do m.in. sałatek i surówek.

Jakie siemię lniane wybrać?

Na półkach sklepowych możemy znaleźć siemię lniane w ziarenkach albo już zmielone. Zdecydowanie lepszym wyborem będzie mielenie go samodzielnie, tuż przed spożyciem, ponieważ pod wpływem światła i temperatury tłuszcz jełczeje, a zmielone wcześniej siemię szybko straci swoje cenne właściwości.

Warto pamiętać także, by nie spożywać ziarenek siemienia lnianego na sucho, zalewaj je wodą lub dodawaj do koktajli, owsianek albo soków, aby odpowiednio nawodnić organizm.