Przewodnik po owocach egzotycznych

W naszych szerokościach geograficznych zimą dostęp do świeżych, sezonowych owoców jest bardzo ograniczony. Wtedy znacznie częściej sięgamy po te importowane, przywiezione z ciepłych krajów. Wszyscy znamy banany, mandarynki, pomarańcze czy kiwi. Jednak ostatnio na sklepowych półkach pojawia się znacznie więcej egzotycznych owoców niż jeszcze parę lat temu. Nie zawsze wiemy nawet, jak się nazywają i jak powinno się je spożywać. Poniżej przedstawiamy listę tych, na które warto zwrócić szczególną uwagę ze względu na ich niepowtarzalny smak i cenne dla zdrowia właściwości.

Nasz przewodnik po owocach egzotycznych:

Marakuja

Marakuja, znana także jako passiflora, to owoc pochodzący z Ameryki Łacińskiej. Jej właściwości znane były już ludom prekolumbijskim. Wzmacnia serce, koi kaszel, reguluje poziom cholesterolu we krwi, poprawia trawienie i zapewnia spokojny sen. Ma charakterystyczny słodko-kwaskowaty smak. Owoc wystarczy przekroić na pół i wybrać łyżeczką miąższ wraz z jadalnymi pestkami. Najczęściej spożywana jest na surowo. Stanowi świetny dodatek do deserów, koktajli, jogurtów, a nawet potraw z kurczaka czy wieprzowiny.

marakuja-właściwości
Ekstrakt z marakui może pomóc w leczeniu ran. Ma również działanie przeciwzapalne.

Rambutan

Te czerwone owoce, przypominające owłosione kuleczki, pochodzą z Dalekiego Wschodu. Mają kwaśny, orzeźwiający smak i mnóstwo zdrowotnych właściwości. Zawierają mnóstwo witaminy C, żelaza, miedzi i fosforu i są bogactwem antyoksydantów, dzięki którym pozwolą nam na dłużej zachować młody wygląd. Spożywamy jedynie jasny i miękki środek owocu, skórka i pestka są niejadalne.

Pitaja

Pitaja, nazywana również smoczym owocem, to jeden z tych owoców tropikalnych, które swoim wyglądem przykuwają najbardziej naszą uwagę. Ma owalny kształt i pokryta jest spiczastymi liśćmi w intensywnie różowym lub żółtym kolorze. W zależności od gatunku, miąższ pitai może być czerwony lub biały. Smoczy owoc zawiera mnóstwo przeciwutleniaczy hamujących procesy starzenia, a także substancje, które mogą ochronić organizm przed otyłością i jej skutkami. Najwygodniejszym sposobem spożywania pitai jest przekrojenie jej na pół i wybieranie miąższu łyżeczką. Owoc ten smakiem przypomina połączenie melona i kiwi.

pitaja-właściwości
Podczas kupowania pitai należy zwrócić uwagę na jej skórkę. Ciemne kropki i przyschnięte wypustki to znak, że owoc jest przejrzały.

Papaja

Ten spory, pochodzący z Ameryki Centralnej owoc kształtem przypomina gruszkę. Skórka papai może być zielonkawa lub żółta, a miąższ jest pomarańczowy. Jest doskonałym źródłem likopenu, potasu, witaminy C oraz witamin z grupy B. Ponadto papaja to bogactwo antyoksydantów, które niwelują szkodliwe działanie wolnych rodników i mogą zapobiec rozwojowi wielu chorób, w tym nowotworów. Nasiona papai mają gorzkawy smak, ale są jadalne. Nie powinny jednak spożywać ich kobiety w ciąży, ponieważ mogą powodować uszkodzenia płodu. Sam miąższ nie stanowi żadnego zagrożenia dla przyszłych mam.

Figa

To owoc z rodziny morwowatych, od wieków wykorzystywany w kuchniach państw Półwyspu Arabskiego. Ma ciemnofioletowy kolor, a kształtem przypomina wydłużoną gruszkę. Figi to kopalnia witamin i minerałów. Stanowią źródło wapnia, potasu, żelaza, fosforu, magnezu oraz witamin: A, B, C, E i K. Zawierają także sporo błonnika pokarmowego, który usprawnia proces trawienia i zapewnia nam uczucie sytości. Te owoce można spożywać w całości, wraz ze skórką. Sprawdzą się jako dodatek do deserów i koktajli. Komponują się też doskonale w sałatce, w połączeniu ze szpinakiem, orzechami włoskimi i kozim serem.

figa-właściwości
Figi są m.in. dobre na trawienie, wzmacniają kości oraz zmniejszają stres.

Sięganie po egzotyczne owoce to doskonały sposób na uzupełnienie naszej diety w cenne dla zdrowia składniki. Szczególną uwagę powinniśmy zwrócić na nie zimą, kiedy nie mamy dostępu do świeżych owoców sezonowych. Ich tropikalny smak może sprawić, że pomimo mrozu za oknem, przez chwilę poczujesz się jak na rajskiej plaży.