Płatki owsiane – dlaczego powinny regularnie gościć na naszych stołach?

Wielu z nas owsianki kojarzą się jedynie z monotonnym śniadaniem osób zmagających się z nadwagą. Tymczasem płatki owsiane to jeden z najbardziej uniwersalnych i bogatych w wartości odżywcze składników, jakie możemy wykorzystać w naszej kuchni. Są łatwo dostępne, sycą na długo i dają energię do ciężkiej pracy. Z tego artykułu dowiesz się, dlaczego płatki owsiane powinny regularnie gościć na naszych stołach.

dania-z-płatków-owsianych
Dlaczego warto jeść płatki owsiane? Owies jest bogaty m.in. w białko, aminokwasy oraz błonnik.

Co się kryje w płatkach owsianych?

Płatki owsiane są źródłem wielu cennych dla zdrowia witamin i minerałów. Znajdziemy w nich między innymi:

Witaminy z grupy B: mają wpływ na prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu, a ich niedobór może przyczynić się do rozwoju wielu groźnych chorób. Płatki owsiane zawierają mnóstwo tiaminy, ryboflawiny, niacyny i pirodyksyny. Odpowiadają one za pracę układu nerwowego, wspierają odporność i poprawiają pamięć i koncentrację. Dodatkowo kwas foliowy zawarty w owsie jest niezbędny do prawidłowego rozwoju płodu, dlatego owsianek nie powinno zabraknąć także w jadłospisie przyszłych mam.

Witamina E: nie bez powodu nazywana jest często witaminą młodości. Neutralizuje szkodliwe działanie wolnych rodników i hamuje procesy starzenia organizmu. Ma także wpływ na prawidłowe działanie układu krwionośnego, wspiera układ nerwowy i wspomaga pracę mięśni.

Magnez: to pierwiastek konieczny do tego, by nasz układ nerwowy działał prawidłowo. Usprawnia pracę szarych komórek, poprawia koncentrację i umożliwia transport energii do wszystkich tkanek i komórek organizmu. Jego niedobór może skutkować przewlekłym zmęczeniem, rozdrażnieniem, problemami ze snem i częstymi skurczami mięśni.

Fosfor: wraz z wapniem i witaminą D odpowiada za utrzymanie zdrowych i mocnych kości i zębów. Bierze także udział w przewodzeniu bodźców nerwowych, jest nośnikiem informacji genetycznej i pomaga w utrzymaniu równowagi kwasowo-zasadowej organizmu.

Mangan: to składnik wielu enzymów biorących udział w procesie trawienia i wchłaniania węglowodanów, tłuszczów i białek. Zapewnia prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego oraz ma wpływ na stan kości i zębów.

Błonnik: w 100g płatków owsianych znajduje się go aż 10g. Produkty o wysokiej zawartości błonnika pokarmowego zapewniają nam uczucie sytości na dłużej i poprawiają perystaltykę jelit. Pomagają także w utrzymaniu odpowiedniego poziomu cholesterolu i cukru we krwi. Dieta bogata w błonnik zmniejsza również ryzyko zachorowania na nowotwór jelita grubego.

Jakie płatki owsiane znajdziemy w sklepach?

Na półkach sklepowych znajdziemy płatki owsiane zwykłe, górskie i błyskawiczne.

  • Płatki owsiane zwykłe to produkt najmniej przetworzony i najbogatszy w składniki mineralne. Produkowane są z całego ziarna owsa.
  • Płatki owsiane górskie wytwarzane są z krojonego ziarna owsa.
  • Płatki owsiane błyskawiczne otrzymywane są poprzez pokrojenie ziaren i ich obróbkę parą. Taki proces produkcji sprawia, że znacznie szybciej są gotowe do spożycia, ale zawierają nieco mniej składników mineralnych
właściwości-płatki-owsiane
100 g płatków owsianych ma 378 kcal.

Które płatki owsiane wybrać?

Niezależnie od rodzaju, płatki owsiane zawierają tyle samo kalorii (378kcal w 100g) i makroelementów (63g węglowodanów, 12g białka i 7g tłuszczów). Te zwykłe są najbardziej naturalne i zawierają najwięcej minerałów, dlatego w miarę możliwości powinniśmy sięgać właśnie po nie. Jednak stosowanie górskich i błyskawicznych ma również wiele zalet – ich przygotowanie trwa znacznie krócej, dlatego świetnie sprawdzą się u osób, które nie lubią spędzać w kuchni zbyt wiele czasu.

Z czym jeść owsiankę i płatki owsiane?

Nawet najprostszą owsiankę możemy przygotować na mnóstwo sposobów. Jej smak możesz modyfikować dowolnie, dodając do niej ulubione owoce, bakalie, orzechy czy gorzką czekoladę. Jeśli jednak nie możesz przekonać się do owsianek, nie eliminuj płatków owsianych ze swojej kuchni! Możesz dodawać je do smoothie i koktajli, żeby sprawić, by były bardziej sycące, zrobić z nich ciasteczka, zdrowe batoniki lub nawet wykorzystać jako panierkę do kotletów.

Pamiętaj, że zdrowa i zbilansowana dieta jest kluczowa dla dobrego samopoczucia i zgrabnej sylwetki. Płatki owsiane to jeden z tych produktów, które powinny być obecne w jadłospisie każdego, komu zależy na zdrowiu i ładnym wyglądzie, nie tylko osób walczących ze zbędnymi kilogramami.