Odchudzanie przy niedoczynności tarczycy

Niedoczynność tarczycy należy do jednej z najczęściej pojawiających się chorób endokrynologicznych. Występuje u około 4-10% populacji na świecie, a odsetek ten wzrasta po 60 roku życia. Zdecydowanie częściej diagnozuje się ją u kobiet niż u mężczyzn. Charakteryzuje się niedoborem lub nieprawidłowym działaniem hormonów tarczycy, prowadzącym do spowolnienia procesów metabolicznych w organizmie. Szybki, niekontrolowany przyrost masy ciała to jeden z najczęstszych problemów, z jakim muszą zmagać się osoby, u których zdiagnozowano niedoczynność tarczycy. Odchudzanie przy tym schorzeniu może zająć więcej czasu i wymagać wielu wyrzeczeń, jednak jeśli zadbasz o zbilansowaną dietę i wypracujesz zdrowe nawyki, marzenia o szczupłej sylwetce mogą stać się rzeczywistością. Odchudzanie będzie łatwiejsze i bardziej skuteczne, jeśli zastosujesz przedstawione poniżej porady.

Zadbaj o odpowiednią dietę

Dieta powinna być oparta na zasadach racjonalnego żywienia, ponieważ zbyt duże restrykcje kalorii prowadzą do zmniejszenia aktywności tarczycy. W menu nie powinno zabraknąć węglowodanów złożonych, pełnowartościowego białka, wielonienasyconych kwasów tłuszczowych czy błonnika pokarmowego. Szczególną uwagę należy zwrócić na składniki odżywcze, które pełnią ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu tarczycy, m.in.: jod, selen, żelazo czy cynk. Ich źródłem w diecie są: ryby (dorsz, łosoś, makrela), sól jodowana, grzyby, orzechy brazylijskie, czerwone mięso, pestki dyni, otręby pszenne, żółtka jaj czy produkty zbożowe pełnoziarniste. Witamin, których nie powinno zabraknąć w diecie osoby chorej na niedoczynność tarczycy to przede wszystkim: A, B12, C, D, K oraz E. Szczególnie istotnie jest ograniczenie udziału substancji wolotwórczych, których duże ilości znajdziemy w warzywach kapustnych, roślinach strączkowych (głównie soi), brukwi, rzepie, orzechach ziemnych i gorczycy.

Unikaj stresu

Przewlekły stres to bardzo często główny czynnik wywołujący niedoczynność tarczycy. Odchudzanie będzie znacznie łatwiejsze, jeśli na początku zadbasz o spokojniejszy tryb życia i znajdziesz czas na relaks. Sytuacje stresowe powodują podniesienie poziomu kortyzolu (nazywanego hormonem stresu) we krwi, a ten zaburza konwersję hormonów tarczycy T4 do T3, a także doprowadza do przekształcenia się hormonu T3 do jego nieaktywnej formy RT3, która nie działa na nasz organizm. Żeby tego uniknąć, postaraj się odpoczywać jak najwięcej, najlepiej nie przed ekranem telewizora czy komputera, a na łonie natury i świeżym powietrzu. Pomocne mogą okazać się też ćwiczenia oddechowe i medytacja.

odchudzanie przy niedoczynności

Ogranicz spożywanie kawy

Osoby, u których zdiagnozowano niedoczynność tarczycy często czują się zmęczone i apatyczne. Żeby dodać sobie energii, sięgają po kawę. Napój ten spożywany w nadmiarze może znacząco utrudnić przyswajanie z pożywienia cennych dla zdrowia mikroelementów takich jak żelazo czy magnez, a ich niedobór jest jedną z przyczyn nieprawidłowego funkcjonowania tarczycy. Dodatkowo, kofeina podnosi poziom kortyzolu we krwi, a więc działa na nasz organizm podobnie jak stres. Jeśli niedoczynność tarczycy dotyczy również Ciebie, postaraj się wyeliminować lub znacząco ogranicz picie kawy i napojów energetycznych zawierających kofeinę. Jeśli nie jesteś w stanie całkowicie z niej zrezygnować, pij ją przynajmniej godzinę przed lub po posiłku, dzięki czemu Twój organizm łatwiej przyswoi witaminy i minerały z pożywienia.

Zrezygnuj z intensywnych treningów

Intensywne treningi również powodują zwiększone wytwarzanie hormonu stresu przez nasz organizm, dlatego częstego i wyczerpującego wysiłku fizycznego powinny unikać osoby, u których zdiagnozowano niedoczynność tarczycy. Odchudzanie możesz wspierać mniej wymagającymi aktywnościami. Dobrym pomysłem będą spacery, slow jogging, joga, pilates, spokojna jazda na rowerze czy pływanie.

Jeśli widzisz u siebie objawy niedoczynności tarczycy, koniecznie skontaktuj się z lekarzem i zrób potrzebne badania. Oprócz leczenia farmakologicznego niezbędna może okazać zmiana diety i wykształcenie nowych nawyków. Osoby z tą dolegliwością powinny unikać czynników podnoszących poziom kortyzolu we krwi, takich jak przewlekły stres, intensywna aktywność fizyczna i ubogokaloryczna dieta, a także ograniczyć picie kawy i napojów zawierających kofeinę.