Lasagne z warzywami, curry i mleczkiem kokosowym

Włoska kuchnia należy do jednych z najbardziej popularnych na świecie. Chyba wszyscy lubią pizzę, risotto czy makarony. Jednak osoby, które chcą się odchudzić, często eliminują z jadłospisu tradycyjne dla Italii potrawy, uznając je za tuczące i niezdrowe. Tymczasem okazuje się, że Włosi, tak przywiązani do swojej kuchni, mogą pochwalić się jednym z najniższych w Europie odsetków osób otyłych w społeczeństwie. Dieta śródziemnomorska obfituje w warzywa, owoce, chude sery, ryby i owoce morza oraz oliwę z oliwek. Sekret tkwi w wyborze nieprzetworzonych składników dobrej jakości. Nasza propozycja to warzywna lasagne – prosta, delikatna i aromatyczna dzięki dodatkowi pasty curry i mleczka kokosowego.

Lasagne: skąd się wzięła?

Nazwa lasagne dotyczy zarówno płaskich, prostokątnych płatów makaronu, jak i potrawy, do przygotowania której jest wykorzystywany. Co ciekawe, samo słowo pochodzi z języka greckiego i oznacza naczynie, którego niegdyś używało się do przygotowania tego dania. Najstarsze, odnalezione w Neapolu książki kulinarne wspominające o słynnej makaronowej zapiekance pochodzą z połowy XIII wieku. Każdy z regionów Italii ma swój tradycyjny sposób przyrządzania tej potrawy. Poza Włochami najpopularniejsza jest wersja bolońska, z sosem pomidorowym i mielonym mięsem oraz znacznie lżejsza neapolitańska, z pomidorami, czosnkiem, bazylią, tymiankiem i oregano. To potrawa tak powszechnie znana i lubiana, że nie mogło zabraknąć jej także w popkulturze – jej miłośnikiem był na przykład kreskówkowy kot Garfield, a 4 sierpnia w Stanach Zjednoczonych obchodzi się narodowy dzień lasagne.

Makaron ten zostawia ogromne pole do kulinarnych eksperymentów i próbowania nowych smaków. Oprócz tradycyjnych wersji z sosem pomidorowym czy beszamelem, warto spróbować połączenia z mleczkiem kokosowym i zieloną pastą curry. To potrawa bardzo aromatyczna i rozgrzewająca, która przypadnie do gustu nie tylko wielbicielom kuchni włoskiej, lecz także miłośnikom orientalnych smaków.

przepis-na-lasagne
Będąc na diecie nie trzeba rezygnować ze swoich ulubionych dań. Nasz przepis to lekka i dietetyczna wersja lasagne z warzywami.

Składniki:
• Makaron lasagne: 40 g
• Cukinia: 30 g
• Papryka: 40 g
• Pieczarki: 60 g
• Marchew: 20 g
• Seler naciowy: 20 g
• Cebula: 10 g
• Czosnek: 1 ząbek
• Pomidory z puszki bez skórki: 40 g
• Mleczko kokosowe: 24 g
• Mleko: 15 g
• Zielona pasta curry: 2 g
• Sos rybny: 2 g
• Kolendra
• Mozzarella (wiórki): 10 g

Wykonanie:

Posiekaną cebulkę i przeciśnięty przez praskę czosnek podsmażamy na odrobinie oliwy z oliwek. Kiedy cebula się zeszkli, dodajemy startą na tarce marchew oraz drobno pokrojoną paprykę, seler naciowy, cukinię oraz wyczyszczone i pokrojone pieczarki. Gdy wszystkie warzywa będą miękkie, dodajemy pomidory, pastę curry, mleko i mleczko kokosowe oraz kilka kropel sosu rybnego. Sos dusimy na małym ogniu przez około 10 minut, żeby wszystkie składniki dobrze się połączyły.
Nie ma potrzeby uprzedniego gotowana makaronu, jednak osoby, które wolą, by danie było bardziej miękkie i delikatne, mogą namoczyć płaty lasagne we wrzątku przez 2-3 minuty.

Naczynie żaroodporne smarujemy masłem lub oliwą z oliwek. Na dnie układamy pierwszą warstwę makaronu, a następnie dokładnie przykrywamy ją przygotowanym wcześniej sosem. Czynność powtarzamy 3-4 razy. Ostatnią warstwę posypujemy dodatkowo wiórkami mozzarelli.

Pieczemy 45 minut w 175℃. W połowie czasu pieczenia przykrywamy naczynie żaroodporne folią aluminiową, żeby górna warstwa nie spaliła się.

Przed podaniem dekorujemy listkami świeżej kolendry. Smacznego!