Jakie warzywa i owoce jeść wiosną?

Każdy wie, że warzywa i owoce to prawdziwe bomby witaminowe, niezbędne w zdrowej diecie. Najwięcej korzystnych właściwości mają te świeże, sezonowe. Wiosną szczególnie warto zadbać o to, by nie zabrakło ich w naszych jadłospisach. Pomoże to uzupełnić możliwe po zimie niedobory i zapewni zastrzyk energii i cennych dla zdrowia mikroelementów. Z tego artykułu dowiesz się, na jakie wiosenne warzywa i owoce warto zwrócić szczególną uwagę i dlaczego powinny one gościć one jak najczęściej na Twoim talerzu.

Botwinka

To młode listki i korzenie buraka ćwikłowego. Sezon na nią trwa dość krótko, dlatego warto wykorzystać go jak najlepiej. Botwina to doskonałe źródło witaminy A, K, D, E, C oraz witamin z grupy B. Dostarczy nam także sporo magnezu, żelaza, potasu, fosforu i sodu. Poprawia apetyt, koi nerwy, jest łatwostrawna i łagodzi infekcje. Powinni uważać na nią jednak osoby zmagające się z kamicą nerkową oraz diabetycy.

Cebula dymka

Cebula dymka wraz ze szczypiorkiem to bogactwo cennych dla zdrowia mikroelementów. Jest źródłem potasu, magnezu, wapnia, żelaza, siarki, fosforu, krzemu i cynku oraz witamin: C, A, PP, B1, B2 i B9. Jedzona regularnie pomoże uregulować poziom cukru we krwi i pozbyć się nadmiary wody z organizmu. Cebulka wzbogaci smak zup, sosów, dań z drobiu i wołowiny, a szczypior doskonale sprawdzi się jako dodatek do sałatek, kanapek i twarogu.

Cebula dymka to doskonały składnik m.in. wiosennych sałatek. Jest źródłem m.in. potasu, magnezu, wapnia oraz witamin: C, A, PP, B1, B2 i B9.
Cebula dymka to doskonały składnik m.in. wiosennych sałatek. Jest źródłem m.in. potasu, magnezu, wapnia oraz witamin: C, A, PP, B1, B2 i B9.

Rzodkiewka

To jedna z najbardziej ulubionych nowalijek. Jest ceniona ze względu na swój niepowtarzalny ostry smak i wspaniałe właściwości odżywcze. Rzodkiewka w medycynie naturalnej wykorzystywana jest jako remedium na reumatyzm, anemię i artretyzm. Ma działanie przeciwbakteryjne i przeciwzapalne, a dodatkowo zapobiega wypadaniu włosów i łamaniu się paznokci. Co ważne, warzywo to jest niskokaloryczne (100 g rzodkiewki to jedynie 16 kcal), dlatego z powodzeniem mogą sięgać po nią osoby, które starają się schudnąć.

Rabarbar

Ciasto drożdżowe z rabarbarem i kruszonką to dla wielu smak nieodłącznie kojarzący się z dzieciństwem. Warzywo to sprawdzi się jednak nie tylko jako element wypieków i słodkich deserów. Rabarbar z powodzeniem można dodawać też do dań mięsnych i ryb. Często przygotowuje się z niego także kompoty, lemoniady i syropy. Uwzględnienie go w codziennym menu korzystnie wpłynie na funkcjonowanie układu krwionośnego i ureguluje procesy trawienia, a dzięki dużej zawartości antyoksydantów zmniejszy ryzyko wystąpienia nowotworów i spowolni procesy starzenia organizmu. Rabarbar będzie dobrym wyborem dla osób walczących ze zbędnymi kilogramami, ponieważ w 100 gramach zawiera tylko 20 kcal oraz dla diabetyków i tych stosujących dietę Montignaca – indeks glikemiczny tego warzywa wynosi 16.

Truskawki

Te powszechnie znane i lubiane owoce to nie tylko pyszny, słodki smak i piękny zapach. Truskawki zawierają szereg korzystnych dla zdrowia właściwości. Są źródłem wielu witamin i składników mineralnych, a także przeciwutleniaczy i pektyn. Jedzenie ich regularnie wspomoże pracę przewodu pokarmowego, wzmocni odporność i korzystnie wpłynie na stan cery i włosów. Świeże truskawki warto dodawać do owsianek, jaglanek i owocowych smoothie. Doskonale smakują także w sałatce, w połączeniu ze szpinakiem i serem feta i są niezastąpione jako składnik wielu ciast i deserów.

Wiosenne truskawki są idealnym składnikiem m.in. naleśników, przetworów czy dań obiadowych.
Wiosenne truskawki są idealnym składnikiem m.in. naleśników, przetworów czy dań obiadowych.

Oprócz wymienionych warzyw i owoców, do wiosennego jadłospisu warto włączyć także szparagi, bób, kalarepę, szpinak, rzepę, pokrzywę i zaliczane do tak zwanych superfoods kiełki. Różnorodna, zbilansowana dieta to sekret zdrowia, dobrego samopoczucia i szczupłej sylwetki.