Jak zacząć odchudzanie?

„Najtrudniejszy pierwszy krok, potem łatwo mija rok” – śpiewała Anna Jantar. Ta zasada sprawdza się też w przypadku walki ze zbędnymi kilogramami. Przejście na dietę redukcyjną często wymaga zmiany nawyków i przyzwyczajenia się do nowego, zdrowszego stylu życia. Jednak pierwsze widoczne efekty i poprawiające się samopoczucie są doskonałą motywacją do tego, by się nie poddawać. Z tego artykułu dowiesz się, jak zacząć odchudzanie, żeby nie zniechęcić się zbyt szybko i osiągnąć wymarzone rezultaty, a przy tym nie nabawić się problemów ze zdrowiem.

Metoda małych kroków

Jeśli tkwisz w martwym punkcie, bo ciągle zastanawiasz się, jak zacząć odchudzanie, wypróbuj metodę małych kroków. Zamiast zmieniać od razu wszystkie dotychczasowe nawyki, stopniowo wprowadzaj zmiany. Na początku możesz na przykład zacząć od wprowadzenia dodatkowej porcji warzyw do swojego jadłospisu i trzydziestominutowego spaceru w ciągu dnia. Kiedy to stanie się już Twoją rutyną, zrezygnuj ze słodzenia kawy i herbaty, a bezwartościowe pszenne pieczywo zastąp znacznie zdrowszym razowym. Kolejnym krokiem może być zrezygnowanie ze sklepowych słodyczy – kolejność podejmowanych działań zależy od Ciebie! Dzięki tej metodzie łatwo wykształcisz sobie zdrowe nawyki, które pomogą Ci schudnąć i uniknąć efektu jo-jo.

Skontroluj swój stan zdrowia

Przed przejściem na dietę odchudzającą, dobrze jest wykonać podstawowe badania, żeby mieć pewność, że stosowanie ujemnego bilansu kalorycznego przez jakiś czas nie odbije się negatywnie na naszym zdrowiu. Wyniki badań mogą być też dobrym wyznacznikiem do tego, jakie produkty włączyć do jadłospisu, tak żeby dieta nie tylko pomogła nam pozbyć się zbędnych kilogramów, ale także uzupełniła ewentualne niedobory.

jak zacząć odchudzanie

Podziel cel na części

Jasne określenie celu, do którego dążymy, może znacznie ułatwić proces odchudzania. Jednak, jeśli zmagasz się ze sporą nadwagą, zamiast myśleć, że w ciągu roku pozbędziesz się 20 kilogramów, zaplanuj sobie, że będą to około 2 kilogramy miesięcznie. To sprawi, że łatwiej będzie Ci dostrzec efekty i kontrolować progres. Jeśli potrzebujesz dodatkowej motywacji, możesz postanowić sobie, że każdy zrealizowany krok, wynagrodzisz sobie jakąś drobną przyjemnością – niech będzie to na przykład wizyta u kosmetyczki, wypad na kawę z przyjaciółmi czy domowe SPA.

Ułóż jadłospis

Przygotuj się na to, że jeśli do tej pory Twoje menu składało się głównie z bezwartościowych, pełnych cukru i tłuszczu posiłków, wykształcenie zdrowych nawyków żywieniowych może wymagać od Ciebie sporo czasu i zaangażowania. Jeśli zastanawiasz się, jak zacząć odchudzanie, dobrym pierwszym krokiem będzie dokładnie zaplanowanie jadłospisu na cały tydzień i kupienie tylko tych składników, które będą potrzebne Ci do przygotowania zaplanowanych dań. Innym dobrym pomysłem jest zamówienie diety pudełkowej, która pozwoli Ci zaoszczędzić cenny czas, a jednocześnie cieszyć się zdrowymi dietetycznymi potrawami.

Pamiętaj, że odchudzanie to długotrwały proces, a pierwsze rezultaty nie muszą być widoczne od razu. Nie zniechęcaj się jednak! Przemyślany i egzekwowany plan pozwoli Ci śledzić progres i osiągnąć wymarzone efekty.