Jak zachęcić dziecko do zdrowego jedzenia?

Wielu młodych rodziców skarży się na to, że ich pociechy są niejadkami. Bezskutecznie próbują nakłonić dzieci do zjedzenia warzyw czy domowego obiadu i martwią się, że ich jadłospis jest zbyt ubogi w cenne dla zdrowia i niezbędne do prawidłowego rozwoju substancje odżywcze. Jeśli Ten problem dotyczy również Ciebie, być może dzięki przedstawionym poniżej radom uda Ci się go rozwiązać.

Bądź przykładem

Nawyków żywieniowych uczymy się od najmłodszych lat, od naszych rodziców i osób z najbliższego otoczenia. Jeśli zależy Ci na tym, by Twoja pociecha jadła zdrowe, pełnowartościowe posiłki, zrobisz najlepiej również odżywiając się w ten sposób. Staraj się wybierać naturalne i świeże produkty, eksperymentuj w kuchni i odkrywaj nowe połączenia smaków. Dobrym pomysłem może okazać się też wprowadzenie rutyny i wspólne zasiadanie do stołu o stałych porach.

Pobudź swoją kreatywność

Przeprowadzone w amerykańskich szkołach badanie dowiodło, że danie „kosmiczna marchewka” smakuje znacznie lepiej niż „gotowana marchew”, chociaż nie różniły się one niczym oprócz nazwy. Swojemu niejadkowi możesz zaserwować na obiad „zielone korony egzotycznych drzew” zamiast brokułów, „magiczne półksiężyce” zamiast pieczonych ziemniaków czy „księżniczkowy krem” zamiast chłodnika z botwinki. Ogranicza Cię tylko Twoja wyobraźnia!

jak zachęcić dziecko do jedzenia

Blender – Twój sojusznik

Warzywa w zupach i sosach łatwo przemycisz blendując je na gładki krem. Zupa krem ze słodkich ziemniaków i czerwonej soczewicy, pomidorowo-paprykowa, brokułowa czy dyniowa z pewnością znajdą wielu miłośników. Żeby ich konsystencja stała się bardziej aksamitna, możesz dodać do nich trochę gęstego mleczka kokosowego. Grzanki czy prażone pestki słonecznika będą doskonałym, chrupiącym dodatkiem.

Niezbędne w zbilansowanej diecie warzywa możesz dodawać także do smoothie. Zblenduj szpinak, z cytryną i dojrzałą gruszką, albo marchewkę z bananem i sokiem jabłkowym. W ten sposób koktajle zyskają piękny, intensywny kolor i mnóstwo cennych dla zdrowia witamin i minerałów.

Wspólne gotowanie

Wspólne przygotowywanie posiłków może stanowić doskonałą zabawę i świetną okazję do nauki smaków. Twoje dziecko z dużym prawdopodobieństwem chętniej zje owsiankę, jeśli wcześniej samodzielnie będzie mogło dosypać do niej owoce czy orzechy. Podczas gotowania staraj się zwracać uwagę malucha na kolor, teksturę i kształt poszczególnych składników i zachęcaj go do próbowania każdego z nich. To pozwoli mu się oswoić z nowymi smakami i zmotywuje do zjedzenia przygotowanego w ten sposób obiadu.

Nic na siłę

Prawdopodobnie każdy z nas ma potrawę, za której smakiem nie przepada. Jeśli Twoje dziecko nie chce jeść tylko niektórych, wybranych produktów, nie zmuszaj go do tego. Zamiast tego poszukaj innych, o podobnych dla zdrowia właściwościach. Czasem wystarczy tylko przyprawić je w inny sposób lub połączyć z nowymi dodatkami, a smak ulegnie całkowitej zmianie, dlatego warto eksperymentować!

Zachęcenie najmłodszych do zjadania zdrowych posiłków może okazać się nie lada wyzwaniem. Kluczową rolę ma tutaj przykład, jaki dają rodzice, stopniowa i konsekwentna nauka nowych smaków i cierpliwość. Czasem jednak trzeba użyć sztuczek – blendowanie zup na gładkie kremy, i przemycanie w nich jak największej ilości warzyw, wymyślanie kreatywnych nazw potraw czy układanie z nich wzorów na talerzu.