Jak przytyć?

Zbyt niska masa ciała może prowadzić do wielu problemów zdrowotnych. Najczęstsze z nich to obniżona sprawność fizyczna i umysłowa, problemy z koncentracją i uczeniem się, częste bóle głowy, senność, apatia, zaburzenia cyklu miesiączkowego, a także groźne niedobory witamin i składników mineralnych. Jeśli Ty również zmagasz się z niedowagą, przedstawione poniżej porady mogą okazać się dla Ciebie pomocne. Z tego artykułu dowiesz się, jak przytyć i nie zaszkodzić swojemu zdrowiu.

Niedowaga

Prawidłowa masa ciała to taka, dla której wartość BMI mieści się w przedziale od 19 do 25. BMI poniżej 19 wskazuje na niedowagę. Żeby je obliczyć, możesz skorzystać z jednego z dostępnych w internecie kalkulatorów lub zgłosić się po pomoc do dietetyka.
Aby przybrać na wadze, należy oszacować swoje całkowite dzienne zapotrzebowanie energetyczne i spożywać więcej kalorii niż te, które spalamy w ciągu dnia.

Zrób badania!

Niedowaga często jest oznaką problemów zdrowotnych. Może towarzyszyć nadczynności tarczycy, nieprawidłowemu funkcjonowaniu układu hormonalnego, zaburzeniom wchłaniania składników odżywczych, alergiom i nietolerancjom pokarmowym, chorobom pasożytniczym, a także niektórym zakażeniom bakteryjnym. Jeśli należysz do grupy osób, które szukają sposobu na to, jak przytyć, zacznij od wykonania najpotrzebniejszych badań, żeby upewnić się, że Twój organizm funkcjonuje prawidłowo.

jak przytyć owoce

Jak przytyć zdrowo i skutecznie?

Tak samo jak w przypadku odchudzania, tak i w walce z niedowagą, najważniejsza jest stopniowa zmiana codziennych przyzwyczajeń i wykształcenie nowych nawyków żywieniowych. Osoby, które zastanawiają się, jak przytyć, często nie dojadają lub, pochłonięte przez wir obowiązków, zupełnie zapominają o niektórych posiłkach.
Walcząc ze zbyt niską masą ciała, bardzo ważne jest to, żeby jeść regularnie i w miarę możliwości o stałych porach. Jeśli realizacja codziennych zadań zajmuje Ci bardzo dużo czasu i brakuje Ci go na przygotowywanie 5 posiłków dziennie, rozważ zamówienie diety pudełkowej. Catering dietetyczny każdego dnia dostarczy Ci zestaw zdrowych i pełnowartościowych posiłków o wybranej przez Ciebie kaloryczności.
Dobrym sposobem na to, jak przytyć jest także jedzenie wysoko kalorycznych produktów o stosunkowo małej objętości. Nie powinny być to jednak bardzo przetworzone fast foody i sklepowe słodycze, które oprócz kalorii nie dostarczą Ci żadnych wartości odżywczych i mogą poważnie zaszkodzić Twojemu zdrowiu. Jeśli zmagasz się z niedowagą, włącz do swojego jadłospisu przede wszystkim produkty bogate w zdrowe tłuszcze. Zadbaj o to, by w Twoich posiłkach nie zabrakło orzechów, migdałów, pistacji, awokado i olejów roślinnych. Wystarczy dodać 2 łyżki oliwy i garść orzechów włoskich do sałatki, żeby zwiększyć jej kaloryczność o ponad 350 kcal!

Jeżeli szukasz sposobu na to, jak przytyć i masz pewność, że Twój stan zdrowia jest dobry, przyjrzyj się swoim codziennym nawykom żywieniowym. Pamiętaj o tym, żeby jeść regularnie i nie pomijaj posiłków. Kaloryczność potraw w łatwy sposób możesz podnieść, dodając do nich produkty bogate w zdrowe tłuszcze roślinne.