Jak nie przytyć w Święta Wielkanocne?

Jajka z majonezem, biała kiełbasa, żurek gotowany na wędzonce, babki wielkanocne, mazurki i serniki – tego wszystkiego nie może zabraknąć na tradycyjnym polskim stole podczas Świąt Wielkanocnych. Jak oprzeć się pokusie i nie przerywać diety, jeśli akurat próbujesz schudnąć? Przedstawiamy kilka porad, które pomogą Ci cieszyć się ze świątecznego ucztowania i nie zaprzepaścić osiągniętych efektów.

Wszystko z umiarem!

Nawet będąc w trakcie walki ze zbędnymi kilogramami, nie musisz odmawiać sobie wszystkich wielkanocnych specjałów. Najważniejsze, żeby zachować umiar i nie dać się zwariować. Stosując na co dzień zdrową zbilansowaną dietę, nic się nie stanie, jeśli raz pozwolisz sobie zjeść coś spoza ustalonego jadłospisu. Bierz małe porcje i nie próbuj najeść się na zapas. Pamiętaj też, żeby nie przedłużać wielkanocnego ucztowania na kolejne dni. Dzięki temu zaspokoisz apetyt pozostając ciągle na drodze do wymarzonej szczupłej sylwetki.

Wykorzystaj zdrowsze zamienniki

Do przygotowania wielu wielkanocnych potraw używa się tłustych i wysoko przetworzonych produktów. Jeśli to Ty odpowiadasz za przygotowanie świątecznych specjałów, możesz wykorzystać ich zdrowsze zamienniki. Na przykład, zamiast oczyszczonej mąki pszennej, do wypieku ciast wybierz tę pełnoziarnistą, orkiszową albo owsianą. Wysokokaloryczny majonez możesz zastąpić lżejszym sosem na bazie jogurtu naturalnego. Roślinny pasztet zrobiony z soczewicy lub fasoli również będzie miał znacznie mniej kalorii niż ten tradycyjny.

Jedz warzywa

Zadbaj o to, by na Twoim wielkanocnym talerzu znalazło się jak najwięcej warzyw. To doskonałe źródło niezbędnych dla zdrowia witamin i minerałów. Świeże warzywa dostarczą Ci też dużo błonnika pokarmowego, który wspomoże proces trawienia i przyspieszy perystaltykę jelit, a także zapewni uczucie sytości na długo i ustrzeże Cię przed niekontrolowanym podjadaniem. Uważaj jednak na sałatki, ponieważ choć pozornie zdrowe i dietetyczne, często zawierają spore ilości majonezu, co znacznie podwyższa ich kaloryczność.

Podczas Wielkanocy warto jeść dużo warzyw. Mają one liczne wartości odżywcze i dostarczają niewiele kalorii.

Dużo pij

Często uczucie pragnienia błędnie interpretujemy jako głód, dlatego tak ważne jest to, by zadbać o odpowiednie nawodnienie organizmu. Wypij szklankę wody zanim zasiądziesz do świątecznego stołu – dzięki temu prawdopodobnie zjesz znacznie mniej. Możesz też popijać ziołowe herbatki, na przykład z mięty albo czystka, które dodatkowo usprawnią pracę Twojego przewodu pokarmowego. Uważaj na kalorie ukryte w sokach i w napojach alkoholowych – przykładowo lampka czerwonego wina wytrawnego to 82 kcal, a kieliszek wódki 55 kcal.

Spaceruj

Wykorzystaj wiosenną aurę i zamiast siedzieć przed telewizorem, zaproponuj najbliższym wspólny spacer. Ruch na świeżym powietrzu pozwoli Ci się dotlenić i odpocząć, a chodząc spalisz nadprogramowe kalorie zjedzone podczas świątecznej uczty.

Wielkanoc-spacer
Spacery to doskonały sposób na spędzenie świąt w sposób aktywny.

Pamiętaj, że Święta to czas dla Ciebie i najbliższych. Małe odstępstwa od codziennej zdrowej diety nie zaprzepaszczą Twoich efektów na drodze do wymarzonej figury. Najważniejsze jest to, żeby zachować umiar i nie objadać się. Nawet jeśli ulegniesz pokusie i zjesz dodatkowy kawałek makowca czy sernika, nie miej wyrzutów sumienia. Wybierz się na długi spacer, a łatwo spalisz te nadprogramowe kalorie.