Domowe przetwory, czyli sezon na owoce

Lato nieodłącznie kojarzy się z bogactwem sezonowych owoców. Chyba wszyscy uwielbiamy truskawki, jagody, maliny czy borówki. Na targowych straganach możemy znaleźć także czarne i czerwone porzeczki, agrest, wiśnie i czereśnie, a nieco później żurawinę, mirabelki i śliwki. Domowe przetwory to doskonały sposób na zatrzymanie odrobiny lata. Z tego artykułu dowiesz się, jakie owoce najlepiej wykorzystać do przygotowania dżemów, konfitur i soków oraz co zrobić, by zachowały jak najwięcej wartości odżywczych.

 

Na jakie owoce warto zwrócić szczególną uwagę?

 

Maliny: są słodkie, soczyste i pełne ważnych dla zdrowia i dobrego samopoczucia witamin i minerałów. Maliny to skarbnica witaminy C, E, witamin z grupy B, żelaza, wapnia, magnezu i potasu. Mają niski indeks glikemiczny (IG=25), dzięki czemu bezpiecznie mogą sięgać po nie diabetycy. Są bogate w antyoksydanty, które spowalniają procesy starzenia organizmu i zmniejszają ryzyko rozwoju nowotworów. W medycynie ludowej wykorzystywane były także jako skuteczny środek przeciwgorączkowy.

Porzeczki: Są dosyć kwaśne, przez co znalazły znacznie mniej miłośników niż maliny czy jagody. Jednak warto włączyć je do jadłospisu. Zarówno czerwone, jak i czarne porzeczki to prawdziwa skarbnica witaminy C – zawierają jej ponad trzykrotnie więcej niż owoce cytrusowe. Porzeczki wzmocnią odporność i przyniosą ulgę osobom cierpiącym na artretyzm, migreny, reumatyzm, zaćmę i niedokrwistość. Obniżają ciśnienie krwi, regulują poziom cholesterolu, stabilizują ciśnienie tętnicze i chronią przed nowotworami.

Mirabelki: To bardzo popularne, lecz często niedoceniane w Polsce owoce, które ostatnio odeszły nieco w zapomnienie. Warto wziąć przykład z zakochanych w nich Francuzach z regionu Lotaryngii i znaleźć dla nich miejsce na naszych stołach. Mirabelki są bowiem doskonałym źródłem błonnika pokarmowego, czyli substancji, która usprawnia pracę układu trawiennego. W owocach tych znajdziemy także sporo witaminy C, E, A, witamin z grupy B, fosforu, magnezu, potasu, wapnia i żelaza. Mirabelki zapobiegają też anemii i mają korzystny wpływ na funkcjonowanie nerek.

Jagody: te drobne, ciemnofioletowe kuleczki są prawdziwą bombą witamin, minerałów i przeciwutleniaczy. Wzmacniają naczynia krwionośne, pomagają regulować poziom cukru we krwi, skutecznie przeciwdziałają rozwojowi wielu chorób, w tym anemii i nowotworom. Dzięki dużej zawartości garbników stanowią też skuteczny środek na biegunkę i zatrucia pokarmowe.

 

domowe przetwory z owoców sezonowych
Domowe przetwory to doskonały sposób na zatrzymanie odrobiny lata.

 

Co zrobić, by domowe przetwory zachowały jak najwięcej dobroczynnych właściwości?

 

Domowe dżemy, soki i konfitury to świetny sposób, by nawet zimą móc cieszyć się słodkim, orzeźwiającym smakiem lata. Jednak podczas obróbki owoce i warzywa tracą część swoich dobroczynnych właściwości. Jeśli zależy Ci na tym, żeby zachować ich jak najwięcej:

  • Nie mocz owoców w wodzie przez długi czas, ponieważ powoduje to wypłukiwanie cennych witamin i minerałów – wystarczy je opłukać, a później delikatnie osuszyć na sitku.
  • Staraj się przetworzyć je w możliwie najkrótszym czasie po ich rozdrobnieniu – długotrwały kontakt z tlenem spowoduje utratę części mikroelementów.
  • Pamiętaj o sterylności słoików, do których przekładasz przetwory – dzięki temu unikniesz rozwoju groźnych drobnoustrojów.

Jednak, aby zachować jak najwięcej cennych dla zdrowia wartości odżywczych, zamiast pasteryzować owoce, część z nich warto zamrozić. W tym celu opłucz je i osusz, a następnie przełóż do pudełeczek. Okres trwałości mrożonych owoców to od 8 do nawet 12 miesięcy.

Nic nie zastąpi smaku świeżych jagód czy malin jedzonych prosto z krzaczka. Niestety sezon na nie trwa dość krótko. Aby cieszyć się nimi także jesienią i zimą, warto przygotować przetwory. Dżemy i soki smakują doskonale, jednak jeśli zależy Ci na tym, by owce zachowały jak najwięcej korzystnych dla zdrowia właściwości, najlepszym rozwiązaniem będzie zamrożenie ich.