Dlaczego warto regularnie jeść marchew?

Wszyscy ją znamy i większość z nas ją lubi. Jest smaczna, tania i łatwo dostępna, dlatego chętnie dodajemy ją do zup, sosów i sałatek, wyciskamy z niej sok, a ostatnio coraz bardziej popularne są także ciasta i desery z jej wykorzystaniem. Marchew, bo o niej mowa, jest jednym z najpopularniejszych warzyw, które dzięki swojej wszechstronności znalazło zastosowanie w praktycznie wszystkich kuchniach świata. Często jednak nie doceniamy jej właściwości odżywczych. Dlaczego powinna jak najczęściej pojawiać się na naszych talerzach i jakie korzyści może nam przynieść jej chrupanie?

Beta-karoten, czyli powód dlaczego warto jeść marchew

Należy do grupy karotenoidów, czyli żółtych, pomarańczowych i czerwonych barwników roślinnych. Beta-karoten to prowitamina A – substancja, z której nasz organizm wytwarza niezwykle cenną witaminę A. Jej niedobór może skutkować problemami z widzeniem, zwłaszcza o zmierzchu i w nocy, opóźnioną akomodacją oka w ciemności, zmniejszeniem odporności na infekcje, przesuszoną skórą, zaburzeniami funkcjonowania układu nerwowego, a u kobiet zanikiem miesiączki. Warto pamiętać, że witamina A należy do tych rozpuszczalnych w tłuszczach, dlatego marchewkę najlepiej spożywać w potrawach z dodatkiem oleju roślinnego lub masła.

marchewska-beta-karoten
Beta-karoten zawarty w marchewce zapewnia prawidłowe funkcjonowanie wzroku, chroni przed rozwojem nowotworów i wzmacnia odporność naszego organizmu.

Beta-karoten słynie także z tego, że wspomaga opalanie, pozwala na dłużej cieszyć się letnią opalenizną i sprawia, że skóra ma piękny, złocisty odcień. Dodatkowo zapobiega powstawaniu przebarwień i nieestetycznych plam i zmniejsza ryzyko poparzenia podczas kąpieli słonecznych. Prowitamina A wspomaga nie tylko funkcjonowanie narządu wzroku, lecz również chroni przed chorobami serca, miażdżycą i rozwojem nowotworów.

Marchew – skarbnica wartości odżywczych

To pomarańczowe warzywo, oprócz beta-karotenu dostarczy nam wielu innych witamin i minerałów. Bogate jest w witaminy B1, B2, C, D i E, kwas foliowy, wapń, magnez, fosfor, żelazo, miedź, cynk, jod oraz potas. To także doskonałe źródło antyoksydantów. Regularne spożywanie marchwi może przyczynić się do poprawy stanu naszej cery, zapobiega rozwojowi nowotworów i chroni przed chorobami serca. Zawarte w niej przeciwutleniacze spowalniają także procesy starzenia organizmu.

 

jedzenie-marchewki
100 gramów marchwi zawiera jedynie około 40 kcal. Regularne spożywanie tego warzywa może uchronić nas przed wieloma groźnymi chorobami, poprawić stan cery i wspomóc w odchudzaniu.

Kto powinien zwrócić na nią szczególną uwagę?

Z dobroczynnych właściwości marchewki może skorzystać naprawdę każdy. To warzywo niskokaloryczne, w 100 gramach zawiera jedynie około 40 kcal, a dodanie jej do posiłku sprawia, że jest on bardziej sycący, dlatego świetnie sprawdzi się jako element diety u osób walczących ze zbędnymi kilogramami i dbających o sylwetkę. Nie powinno zabraknąć jej także w naszym jadłospisie, jeśli zależy nam na tym, by na dłużej cieszyć się młodą i promienną cerą bez zmarszczek oraz w sytuacji, kiedy zauważymy u siebie pogorszenie widzenia po zmroku.

Marchew jest słodka, dlatego stanowi świetną alternatywę dla niezdrowych i wysokokalorycznych przekąsek. Pokrojoną w słupki możemy chrupać niemal bezkarnie pomiędzy posiłkami. Doskonale smakuje jako dodatek do rozmaitych sosów i dipów, a ostatnio coraz większą popularność zyskuje połączenie surowej marchwi i hummusu. Jeśli zadbamy o to, by warzywo to było częstym gościem na naszych stołach, z pewnością zauważymy poprawę w stanie naszej cery. Regularne jedzenie marchwi przyczyni się również do lepszego funkcjonowania układu krwionośnego oraz narządu wzroku. Może ustrzec nas także przed wieloma groźnymi chorobami.