Dlaczego warto jeść ryby?

Dietetycy zgodnie twierdzą, że ryby stanowią cenne źródło składników odżywczych w naszej diecie. Są bogate w zdrowe tłuszcze, pełnowartościowe białko i dostarczają nam wielu witamin. Niestety, często o nich zapominamy i sięgamy po nie jedynie od święta. Z tego artykułu dowiesz się, dlaczego warto jeść ryby, które wybrać i jak je przyrządzać, żeby jak najlepiej wykorzystać ich prozdrowotne właściwości.

Nieocenione źródło kwasów tłuszczowych omega-3

Ryby stanowią jedno z najbogatszych źródeł wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 w naszej diecie. Pomagają one uregulować poziom cholesterolu i trójglicerydów we krwi, zmniejszają ryzyko zachorowania na miażdżycę i wystąpienia udaru mózgu, korzystnie wpływają na stan skóry, włosów i paznokci, regulują ciśnienie tętnicze, a także wspomagają pamięć i koncentrację.
Najwięcej kwasów omega-3 znajdziemy w tłustych rybach morskich, takich jak łosoś atlantycki, sardela, sardynki, śledzie, makrela czy pstrąg tęczowy.

Bogate źródło białka

Ryby to także dobre źródło białka, czyli jednego z trzech podstawowych makroelementów. Dostarczanie go z żywnością jest konieczne do tego, by nasz organizm funkcjonował prawidłowo. Proteiny są głównym budulcem krwi, limfy, enzymów i hormonów, a także stanowią nośnik wielu witamin i składników mineralnych. Niedobór białka w diecie może skutkować osłabieniem odporności, zaburzeniem rozwoju organizmu, uszkodzeniem wątroby, problemami z koncentracją oraz apatią.
Białko pochodzące z ryb jest pełnowartościowe, co oznacza, że zawiera aminokwasy egzogenne, których nasz organizm nie jest w stanie wytworzyć sam. Dodatkowo charakteryzuje się ono wysoką strawnością i wydajnością. Ryby bogate w białko to między innymi halibut, dorsz, tuńczyk, makrela wędzona oraz łosoś atlantycki.

rola ryb w diecie

Kopalnia witamin i minerałów

Kolejnym powodem, dlaczego warto jeść ryby, jest fakt, że ich mięso zawiera mnóstwo cennych dla zdrowia witamin i składników mineralnych. Spożywając je regularnie, dostarczymy sobie przede wszystkim sporo rozpuszczalnych w tłuszczach witamin A, D, E i K oraz witaminy z grupy B. To także bogate źródło selenu, żelaza, jodu, potasu, fluoru i magnezu. Poza tym ryby o drobnych ościach, takie jak śledź czy sardynki są doskonałym źródłem wapnia, czyli pierwiastka niezbędnego go zachowania zdrowych i mocnych kości.

Jakie ryby wybrać?

Najwięcej korzyści dla zdrowia przyniesie nam sięganie po tłuste ryby oraz skorupiaki morskie. W przypadku łososi, w miarę możliwości warto wybierać te dzikie lub pochodzące z ekologicznych hodowli. Jeśli nie mamy możliwości zakupu świeżo złowionej ryby, dobrym rozwiązaniem będzie postawienie na mrożoną, która pod względem wartości odżywczych praktycznie nie różni się od świeżej. Jeśli chodzi o sposób przyrządzenia, możemy wybrać rybę wędzoną, grillowaną, pieczoną, gotowaną na parze lub surową, w postaci tatara czy sushi. Należy natomiast unikać filetów czy paluszków rybnych smażonych w głębokim tłuszczu – są one najmniej zdrowe i wysokokaloryczne.

Układając jadłospis, warto postarać się, by znalazło się w nim miejsce dla ryb. To nieocenione źródło zdrowych tłuszczów, pełnowartościowego białka i witamin. Najlepszym wyborem będą tłuste ryby morskie, które powinny gościć na naszych stołach regularnie, nawet 2-3 razy w tygodniu.