Dlaczego warto jeść jabłka?

„Jedno jabłko dziennie trzyma doktora z daleka ode mnie” – tak mawiają Brytyjczycy i trzeba przyznać, że mają rację. Wszyscy wiemy, że jabłka są zdrowe, jednak często nie zdajemy sobie sprawy z tego, ile korzyści mogą nam przynieść. Mamy szczęście, że jabłka w naszym kraju są świeże, tanie i łatwo dostępne. Możemy jeść je na surowo, robić z nich dżemy, ciasta, desery i kompoty. Obecnie na świecie znanych jest ponad 10 tysięcy uprawnych odmian jabłoni, a ich owoce różnią się między sobą wielkością, kolorem i smakiem. Dlaczego lekarze i dietetycy zalecają włączenie ich do codziennej diety?

Bogactwo witamin i składników mineralnych

Jedzone na surowo jabłka są dobrym źródłem witaminy C, która poprawia odporność organizmu i zapobiega szkodliwemu działaniu wolnych rodników i substancji chorobotwórczych. Warto wiedzieć, że ponad połowa tej witaminy znajduje się tuż pod skórką, dlatego zaleca się jedzenie jabłek wraz z nią. W owocach jabłoni znajdziemy także witaminę E, K, witaminy z grupy B i beta-karoten, czyli prowitaminę A. Ponadto zawierają magnez, potas, fosfor, wapń, sód i żelazo.

Zdrowie układu pokarmowego

Choć zawiera ich sporo, to nie ze względu na witaminy i minerały, jabłko uznaje się za najzdrowszy owoc na świecie. Miano to zawdzięcza obecności pektyn, czyli rozpuszczalnego w wodzie błonnika pokarmowego, dzięki któremu szybko daje uczucie sytości, obniża stężenie cholesterolu i glukozy we krwi i reguluje pracę jelit. Włączenie jabłek do codziennej diety z pewnością pomoże nam złagodzić problemy trawienne, usprawni pracę przewodu pokarmowego i przyspieszy proces przemiany materii. Ponadto, pektyny mają zdolność do „wymiatania” z naszych jelit niestrawionych resztek pokarmu i innych szkodliwych substancji. Jedzene zaledwie jednego jabłka dziennie może przyczynić się do poprawy mikroflory jelitowej, przyspieszy trawienie i zmniejszy ryzyko wystąpienia niektórych nowotworów. Częste sięganie po te owoce może także przynieść ulgę w dolegliwościach takich jak biegunki, wzdęcia czy zaparcia.

Idealne dla osób na diecie

Jabłko może stanowić doskonałą przekąskę dla osób walczących ze zbędnymi kilogramami. Owoc ten waży średnio około 150 gramów i zawiera 80 kcal. Charakteryzuje się stosunkowo niskim indeksem glikemicznym (IG=38), dzięki czemu nie powoduje gwałtownego skoku glukozy we krwi zaraz po spożyciu. Pozwala to uniknąć nagłych napadów apetytu. Z tego samego powodu po jabłka mogą bezpiecznie sięgać również diabetycy. Owoce te mogą stanowić też zdrowszą alternatywę dla słodyczy. Jeśli starasz się dbać o linię, kiedy najdzie Cię ochota na coś słodkiego, zamiast czekolady czy batonika, schrup jabłko. Możesz również pokroić je na kawałki, posypać cynamonem i orzechami i upiec w piekarniku – otrzymasz zdrowy deser, pełen wartościowych składników.

Nie bez powodu jabłka za swoje dobroczynne właściwości doceniane były już w średniowieczu. Zadbaj o to, by nie zabrakło ich w Twojej codziennej diecie. Pamiętaj jednak, żeby zawsze przed zjedzeniem owoce dokładnie umyć. Należą one bowiem do grupy roślin, do których uprawy wykorzystuje się największe ilości pestycydów, które mogą mieć szkodliwy wpływ na nasze zdrowie.