Dlaczego warto jeść dynię?

Dynia do niedawna kojarzona była jedynie ze świętem Halloween, jednak ostatnio zyskuje coraz większą popularność. Jesienią na blogach kulinarnych zaczyna pojawiać się mnóstwo przepisów z jej wykorzystaniem. Jej lekko słodki, dość neutralny smak sprawia, że świetnie pasuje jako dodatek do rozmaitych potraw. Można przygotowywać z niej zupy, kotleciki, ciasta i dżemy. Większość z nas ją lubi, a dietetycy i specjaliści od zdrowego odżywiania chwalą ją za liczne właściwości zdrowotne. Dlaczego warto jeść dynię? Jak ją przygotować i z czym najlepiej podawać?

Skąd pochodzi dynia?

Dynia to warzywo, które podobnie jak ogórek, kabaczek, cukinia czy arbuz należy do rodziny roślin dyniowatych. Pochodzi z Ameryki Centralnej i znana była już w czasach starożytnych. Wyodrębniono około 20 gatunków tego warzywa, różniących się między sobą kształtem, kolorem i wielkością. Największe okazy mogą ważyć nawet tonę.

dynia-wlasciwosci
Istnieje około 20 gatunków dyni, które różnią się między sobą kształtem, kolorem miąższy czy rozmiarami.

Dlaczego warto jeść dynię?

Dynia to prawdziwa skarbnica witamin i minerałów. Jej regularne spożywanie może ochronić nas przed wieloma chorobami takimi jak miażdżyca, arytmia serca, choroba wieńcowa czy nowotwory. Dzięki wysokiej zawartości antyoksydantów, warzywo to hamuje również procesy starzenia i pomaga zachować młody wygląd na dłużej. Wiele osób twierdzi także, że regularne sięganie po dynię może poprawić nam nastrój i sprawić, że jesienna chandra nie będzie nam straszna.

Dynia na odchudzanie

Dynia słynie między innymi z tego, że ma bardzo niską wartość kaloryczną. W 100 gramach tego warzywa znajdziemy jedynie 28 kcal. Dzięki temu często wykorzystuje się ją jako element diet redukcyjnych. Dodatkowo jest bogata w błonnik pokarmowy, który zapewnia uczucie sytości na dłużej i poprawia perystaltykę jelit.

dynia-odchudzanie
Dynia jest niskokaloryczna. W 100 gramach tego warzywa znajdziemy jedynie 28 kcal.

Dynia na piękną skórę i doskonały wzrok

To jedno z najbogatszych w beta-karoten warzyw. Prowitamina A zapewnia prawidłowe funkcjonowanie narządu wzroku i chroni przed występowaniem tak zwanej „kurzej ślepoty”, czyli gorszym widzeniem po zmroku. Zapobiega także szkodliwemu działaniu wolnych rodników i zapewnia młody i promienny wygląd cery.

Dynia na zdrowe serce i mięśnie

Dynia to warzywo bogate w potas. Pierwiastek ten jest niezbędny dla prawidłowej, miarowej pracy serca. Dzięki niemu we włóknach mięśniowych wytwarza się energia. Potas działa ochronnie także na układ sercowo-naczyniowy i zapobiega rozwojowi procesów miażdżycowych.

Dynia na mózg i układ nerwowy

Nie tylko miąższ dyni ma mnóstwo dobroczynnych dla zdrowia właściwości. Wiele cennych składników znajdziemy także w jej pestkach. Wystarczy jedna garść pestek dziennie, by zapewnić sobie zalecaną dzienną dawkę cynku – pierwiastka niezbędnego dla prawidłowej pracy mózgu. Zawarte w nich zdrowe kwasy tłuszczowe mają pozytywny wpływ na pamięć i koncentrację.

wlasciwosci-lecznicze-dyni
Dynia pomaga w profilaktyce zwyrodnienia plamki żółtej, obniża poziom złego cholesterolu, zapobiega miażdżycy, chroni przed zawałem i udarem mózgu.

Wszechstronne zastosowanie w kuchni

Neutralny smak dyni sprawia, że można wykorzystać ją w kuchni na wiele sposobów. Bardzo popularne są dyniowe zupy krem, kotleciki, placki, ciasta i sosy. Pokrojona w słupki i upieczona będzie doskonałym dodatkiem do obiadów. Purée z dyni można dodawać także do owsianek i omletów oraz używać jako farsz do naleśników.

Przepisów na dyniowe smakołyki jest mnóstwo. Warto wypróbować jak najwięcej z nich i wykorzystać sezon jak najlepiej. Włączenie tego warzywa na stałe do naszego jadłospisu z pewnością zaowocuje zdrowiem i dobrym samopoczuciem.