Dlaczego dieta nie działa?

Masz wrażenie, że ciągle jesteś na diecie, jednak wciąż nie widzisz efektów odchudzania? Powodów, dla których redukcja tkanki tłuszczowej nie przebiega w zaplanowanym tempie, może być sporo. Często przyczyną są problemy zdrowotne, takie jak niedoczynność tarczycy, choroby autoimmunologiczne, leptyno- lub insulinooporność. Jeśli po wykonaniu najpotrzebniejszych badań, będziesz mieć pewność, że Twój stan zdrowia jest dobry, przyjrzyj się swoim nawykom żywieniowym. Być może nieświadomie popełniasz któryś z przedstawionych poniżej błędów, będących najczęstszą odpowiedzią na pytanie, dlaczego dieta nie działa.

Zgubne zdrowe przekąski

Osobom na diecie odchudzającej często zaleca się zastąpienie niezdrowych słodyczy znacznie bardziej wartościowymi orzechami, bakaliami czy gorzką czekoladą. Rzeczywiście zawierają one szereg nieocenionych dla zdrowia właściwości i warto włączyć je do codziennego jadłospisu. Należy jednak zachować umiar, bo choć bardzo zdrowe, są też wysoko kaloryczne. Przykładowo garść orzechów włoskich to około 200 kcal, łyżka masła orzechowego to 140 kcal, a pół tabliczki gorzkiej czekolady to nawet 270 kcal. Podobnie jest z awokado, daktylami czy pistacjami. Nie eliminuj tych produktów ze swojej diety, ale nie podjadaj ich bezrefleksyjnie, a jeśli liczysz kalorie – każdą zjedzoną porcję wlicz w swój codzienny bilans energetyczny.

zdrowe przekąski

Płynne kalorie

Słodkie napoje są uznawane za największych wrogów szczupłej sylwetki. Są pełne cukru, sztucznych barwników i konserwantów i mogą być źródłem nie tylko dodatkowych pustych kalorii, lecz także wielu szkodliwych dla zdrowia substancji. Szklanka popularnego napoju gazowanego to około 100 kcal i aż 25 gramów cukru. Dodatkowo, zamiast zaspokajać, często potęgują uczucie pragnienia, dlatego wypijamy ich więcej. Świeżo wyciskane soki będą znacznie lepszym rozwiązaniem – są bardziej pożywne i dostarczą nam wielu witamin. Jednak również i tych nie powinniśmy pić w nadmiarze. Jeśli zastanawiasz się, czemu dieta nie działa zgodnie z Twoimi oczekiwaniami, być może dostarczasz sobie zbyt dużo tak zwanych „płynnych kalorii”. Wyrób w sobie nawyk regularnego picia wody, a jeśli jesteś w stanie przekonać się do jej smaku, możesz urozmaicić go, dodając świeże owoce, sok z cytryny, rozmaryn lub liście mięty, albo postawić na ziołowe i owocowe herbatki.

Podjadanie pomiędzy posiłkami

Podjadanie pomiędzy posiłkami może zaprzepaścić efekty odchudzania. Czasami robimy to nieświadomie, z nudów lub z przyzwyczajenia. Kluczem do wyeliminowania tego nawyku jest planowanie posiłków i jedzenie ich o stałych porach. Jeśli regularność stanowi dla Ciebie wyzwanie, dobrym rozwiązaniem może okazać się skorzystanie z usług cateringu dietetycznego. Dieta pudełkowa pozwoli Ci cieszyć się zdrowymi i pełnowartościowymi daniami, przygotowanymi specjalnie pod Twoje potrzeby i ułatwi spożywanie posiłków w równych odstępach czasu.

Inne często występujące powody, dlaczego dieta nie działa to błędne oszacowanie kalorii spalanych w ciągu dnia, problemy ze snem i niewystarczająca regeneracja, przewlekły stres i długotrwała dieta redukcyjna. Jeśli pomimo starań nie widzisz efektów odchudzania, przyjrzyj się swoim nawykom żywieniowym i zastanów się, czy nie popełniasz któregoś z przedstawionych powyżej błędów. Żeby je wyeliminować, bardzo pomocna może okazać się konsultacja z zaufanym dietetykiem.