Dieta wegańska

Liczba osób na diecie roślinnej stale rośnie, a obecnie już co dziesiąty młody Polak deklaruje chęć ograniczenia spożywania produktów odzwierzęcych. Powody przejścia na weganizm mogą być różne. Najczęściej wymieniane to te etyczne, ekologiczne i zdrowotne. Z tego artykułu dowiesz się, jakie są plusy stosowania takiego sposobu odżywiania i o czym warto pamiętać, jeśli jesteś początkującym weganinem.

Jakie korzyści przynosi dieta wegańska?

Dbasz o środowisko

Raport ONZ podaje, że na przemysłowe hodowle zwierząt i intensywne rolnictwo przypada 70% zużycia wody pitnej na świecie. Żeby wyprodukować kilogram wołowiny potrzeba aż 14 500 litrów wody, czyli od 100 do nawet 200 razy więcej niż do uzyskania kilograma produktów roślinnych. Przemysł zwierzęcy jest także głównym źródłem emisji gazów cieplarnianych do atmosfery – wytwarza ich więcej niż wszystkie środki transportu razem wzięte. Dodatkowo zakładanie hodowli produkujących mięso na masową skalę to jedna z najczęstszych przyczyn wycinania ogromnych powierzchni lasów, co również przyczynia się do pogorszenia stanu powietrza na naszej planecie. Rezygnacja z mięsa i nabiału to także doskonały sposób na ograniczenie zużywania energii – produkcja białka zwierzęcego wymaga bowiem aż 8 razy więcej paliw kopalnych niż wytworzenie tej samej ilości białka roślinnego.

Nie przyczyniasz się do cierpienia zwierząt

Względy etyczne to jeden z najczęstszych powodów, dla których decydujemy się na przejście na weganizm. Każdego roku na całym świecie na potrzeby wyżywienia ludzi zabijanych jest ponad 70 miliardów zwierząt, a w Europie aż 80% mięsa pochodzi z ogromnych hodowli przemysłowych. Ich celem jest uzyskanie jak największej produktywności i zysków, dlatego zwierzęta trzymane są zazwyczaj w przepełnionych pomieszczeniach, pozbawione możliwości wyrażania swoich naturalnych zachowań. Wszystkie zwierzęta, łącznie z rybami i owocami morza, posiadają system nerwowy i mogą odczuwać ból. Rezygnacja ze spożywania mięsa i innych produktów odzwierzęcych znacznie ograniczy ich cierpienie.

Dbasz o swoje zdrowie

Odpowiednio zbilansowana dieta roślinna to same korzyści dla naszego zdrowia. Zrezygnowanie z jedzenia produktów pochodzenia zwierzęcego zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób serca, nowotworów, cukrzycy, otyłości i demencji. Mięso i nabiał to główne źródła szkodliwych nasyconych kwasów tłuszczowych, których nadmiar może być przyczyną zwiększenia poziomu cholesterolu we krwi, a co za tym idzie, prowadzić do groźnych chorób układu naczyniowego.

Stosowanie diety opartej o nieprzetworzone warzywa, owoce i zboża zalecane jest także jako element kuracji chorób tarczycy, miażdżycy, hipercholesterolemii i problemów ze stawami.

dieta wegańska korzyści zdrowotne
Odpowiednio zaplanowany jadłospis diety wegańskiej może przynieść wiele korzyści dla zdrowia.

Nie popełnij tych błędów:

Spożywanie zbyt małej ilości kalorii

Wiele potraw przygotowanych wyłącznie z produktów roślinnych ma stosunkowo dużą objętość przy niewielkiej ilości kalorii. Wiele osób zaraz po przejściu na dietę wegańską zaczyna gwałtownie chudnąć. Jeśli spożywanie dużych objętościowo porcji jedzenia jest dla Ciebie wyzwaniem, postaraj się, by w Twoich posiłkach nie zabrakło zdrowych tłuszczów, na przykład oliwy z oliwek, orzechów czy awokado, dzięki którym łatwo zwiększysz kaloryczność posiłków.

Niejedzenie warzyw strączkowych

Warzywa strączkowe takie jak soczewica, cieciorka, fasola czy groch są niezbędne do tego, by dieta wegańska nie była niedoborowa. Są one źródłem wartościowego białka i lizyny, czyli jedno z ośmiu aminokwasów egzogennych, których nasz organizm nie jest w stanie sam wyprodukować. Możesz wykorzystać je do przygotowania wielu potraw jednogarnkowych, zup, sosów czy past do kanapek. Warto pamiętać, że ze względu na zawartość oligosacharydów gazotwórczych rośliny strączkowe mają właściwości wzdymające. Żeby zapobiec wzdęciom i usprawnić trawienie, warto dodawać do nich majeranek, tymianek lub oregano.

Sięganie po przetworzone produkty

Dostępność gotowych, wysoko przetworzonych produktów z roślinnym składem w sklepach stale rośnie. Wiele osób na diecie wegańskiej chętnie sięga po zamienniki mięsa i nabiału, chipsy, ciastka czy lody. Trzeba jednak pamiętać, że „wegańskie” nie zawsze oznacza „zdrowe”. Takie produkty zawierają zazwyczaj mnóstwo cukru, oleju palmowego, stabilizatorów i konserwantów i nie mogą stanowić podstawy zbilansowanej diety.

Nie ulega wątpliwości, że stosowanie diety wegańskiej to doskonała forma dbania o środowisko naturalne i walki z nieetycznym przemysłem mięsnym i mleczarskim. Odpowiednio zaplanowany roślinny jadłospis może przynieść także wiele korzyści dla naszego zdrowia. Należy jednak pamiętać, że nie wszystko co wegańskie jest zdrowe, a jedząc jedynie świeże warzywa i kanapki z ogórkiem i pomidorem możemy nabawić się poważnych niedoborów. Jeśli rozważasz taki sposób odżywiania, zadbaj o to, by Twoje posiłki były jak najbardziej różnorodne, a w menu uwzględnij nie tylko warzywa i owoce, lecz także zboża, strączki, nasiona i orzechy. Na początku bardzo pomocna może okazać się konsultacja z wykwalifikowanym dietetykiem lub zamówienie cateringu dietetycznego, który dostarczy Ci urozmaicone i pełnowartościowe posiłki każdego dnia.