Dieta przy Hashimoto

Hashimoto, znana też jako limfocytarne zapalenie tarczycy, to coraz częściej diagnozowana choroba autoimmunologiczna. Polega na tym, że układ odpornościowy wytwarza przeciwciała, które niszczą komórki tarczycy. Najczęściej towarzyszące jej objawy to ciągłe zmęczenie, zniechęcenie, zaburzenia koncentracji, zmienność nastrojów, a także nagłe przybieranie na wadze i problemy z utratą masy ciała, pomimo stosowania diety i regularnej aktywności fizycznej oraz zwiększone odczuwanie zimna.  W przypadku Hashimoto odpowiednio zbilansowana dieta ma kolosalne znacznie. Z tego artykułu dowiesz się, co koniecznie powinno znaleźć się w jadłospisie osoby cierpiącej na limfocytarne zapalenie tarczycy, a czego powinna unikać, żeby dodatkowo sobie nie zaszkodzić.

 

Dieta przy Hashimoto – co jeść, żeby tarczyca pracowała prawidłowo?

Aby produkowane przez tarczycę hormony działały prawidłowo, nasza dieta powinna być bogata w cynk, selen, żelazo, jod, magnez, kwas foliowy, witaminę C i witaminę D. Ważne jest też to, by spożywać sporo błonnika pokarmowego , antyoksydantów oraz zdrowych nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Zalecenia dietetyczne przy chorobie Hashimoto są takie same jak w przypadku niedoczynności tarczycy, jednak u osób zmagających się z nią często występuje także nietolerancja glutenu i białek mleka krowiego. Przed rozpoczęciem kuracji warto zrobić testy na nietolerancje pokarmowe i w razie potrzeby wykluczyć z jadłospisu nabiał oraz produkty zbożowe zawierające gluten.

Jeśli zdiagnozowano u Ciebie Hashimoto, zadbaj o to, by w Twojej diecie regularnie pojawiały się:

  • Olej lniany: jest bogatym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6. Pomaga obniżyć poziom cholesterolu, ma korzystny wpływ na wygląd cery i zapobiega wypadaniu włosów, z którym często borykają się chorzy na Hashimoto.
  • Ryby morskie (szczególnie dorsz, halibut, mintaj, tuńczyk, sardynka, makrela) – są bogatym źródłem jodu oraz zdrowych tłuszczów. Warto spożywać je regularnie, ponieważ zawierają także selen– pierwiastek, niezbędny w terapii Hashimoto.
  • Jajka – to bogactwo cennych dla zdrowia witamin i minerałów. Dostarczą nam sporo żelaza, cynku, selenu i witaminy D3.
  • Pełnoziarniste produkty zbożowe (np. razowe pieczywo, pełnoziarnisty makaron, dziki ryż, kasze) – zawierają dużo błonnika pokarmowego, cynku, żelaza, a także witamin z grupy B. W przypadku osób z nietolerancją glutenu, dobrym wyborem będzie kasza gryczana, ryż, quinoa czy amarantus.
  • Orzechy i nasiona: to nie tylko bogactwo wartościowych tłuszczów, lecz także doskonałe źródło wapnia, magnezu, cynku, żelaza i rozpuszczalnych w tłuszczach witamin A i E.
  • Natka pietruszki: to jeden z najbogatszych w żelazo i witaminę C produktów. Dodawanie natki pietruszki do potraw pomoże nam usunąć nadmiar wody z organizmu i zapobiegnie występowaniu obrzęków.

 

ryby morskie
Ryby morskie są bogatym źródłem selenu i zdrowych tłuszczów.

Czego unikać przy chorobie Hashimoto?

Osoby zmagające się z Hashimoto powinny ograniczyć spożywanie produktów będących źródłem goitrogenów (substancji zaburzających wchłanianie jodu) w stanie surowym. Należy do nich jarmuż, brokuły, brukselka, kapusta i kalarepa. Ze względu na obecność związków hamujących produkcję hormonów należy unikać też soi i kaszy jaglanej.

Cukier zmniejsza przyswajalność wielu mikroelementów, dlatego powinno się też ograniczyć spożywanie słodyczy do minimum.

Niekorzystny wpływ na pracę tarczycy mają także czynniki takie jak nieustanny stres, zbyt mała ilość snu, stosowanie diet niskotłuszczowych i ubogich w białko oraz zaburzenia hormonalne.

Do kuracji choroby Hashimoto warto podejść holistycznie. Zrób wszystkie niezbędne badania, zadbaj o odpowiednią dietę, unikaj częstego stresu i wysypiaj się. Pamiętaj jednak, że limfocytarne zapalenie tarczycy to poważna choroba, dlatego zanim podejmiesz jakiekolwiek działania, skonsultuj się z zaufanym lekarzem.