Dieta na wysoki cholesterol

Choroby układu krążenia są najczęstszą przyczyną zgonów w Polsce. Miażdżyca, nadciśnienie tętnicze, udar mózgu, nadmierna krzepliwość krwi czy wylew to choroby cywilizacyjne, spowodowane zazwyczaj zbyt wysokim poziomem cholesterolu i trójglicerydów we krwi. W dużej mierze można im zapobiec stosując odpowiednio zbilansowaną dietę. Z tego artykułu dowiesz się, co jeść i jak komponować posiłki, żeby zadbać o dobry stan układu krwionośnego i ustrzec się przed groźnymi chorobami.

Cholesterol i trójglicerydy – co to takiego?

Cholesterol to substancja lipidowa, niezbędna do syntezy wielu hormonów, witaminy D, kwasu cholowego i kwasów tłuszczowych. Wchodzi także w skład błon komórkowych. Jednak prawie 80% zapotrzebowania na tę substancję nasz organizm jest w stanie wytworzyć sam – odpowiedzialna za ten proces jest wątroba. Z pożywieniem powinniśmy dostarczyć sobie jedynie pozostałe 20% cholesterolu. Wyróżniamy frakcję LDL, czyli tak zwany „zły” oraz HDL – „dobry” cholesterol.
Trójglicerydy to tłuszcze proste stanowiące podstawowy składnik tkanki tłuszczowej. Podobnie jak cholesterol są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, jednak ich zbyt wysoki poziom może doprowadzić do wielu groźnych chorób układu sercowo-naczyniowego.

Przyczyny wzrostu poziomu cholesterolu

Główne źródła cholesterolu to produkty pochodzenia zwierzęcego oraz te, które dostarczają nam dużych ilości tłuszczów nasyconych. Najwięcej znajdziemy go w smalcu, maśle, jajach, wieprzowinie i margarynie.
Dodatkowo, wiele czynników wzmaga wytwarzanie cholesterolu endogennego przez organizm. To między innymi przewlekły stres, palenie papierosów i nadmierne spożywanie rafinowanego cukru.

W diecie antycholesterolowej należy unikać spożywania m.in. takich produktów jak majonez.

Dieta na wysoki cholesterol

Stosowanie odpowiednio dobranej, dobrze zbilansowanej diety to jedyny sposób na to, by trwale pozbyć się problemu podwyższonego poziomu cholesterolu i trójglicerydów we krwi i nie być skazanym na przyjmowanie leków do końca życia.

Składniki, które pomogą nam oczyścić i wzmocnić naczynia krwionośne to przede wszystkim:
Rutyna, niacyna i sekwalen: substancje te znajdziemy w pełnoziarnistych zbożach, takich jak gryka, owies, żyto czy amarantus. Wzmacniają i uszczelniają ściany naczyń krwionośnych, zwiększają ilość dobrego cholesterolu i redukują nadmiar tego złego.
Lecytyna: reguluje poziom cholesterolu i tłuszczu we krwi. Doskonałym źródłem lecytyny są rośliny strączkowe, na przykład soczewica, ciecierzyca, soja, fasola i groch oraz kiełki.
Błonnik: działa w naszym organizmie jak miotełka, oczyszczając go ze złogów. W kontakcie z wodą tworzy substancje żelowe, które wiążą cholesterol oraz kwasy żółciowe, które wraz z nim są wydalane. Źródła błonnika w diecie to świeże warzywa i owoce, rośliny strączkowe oraz pełnoziarniste zboża.
Kwasy tłuszczowe Omega-3: zapobiegają osadzaniu się cholesterolu w naczyniach krwionośnych, zmniejszają ryzyko zakrzepów i obniżają poziom trójglicerydów we krwi. To tak zwane niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT). Dostarczą nam ich przede wszystkim ryby morskie, orzechy włoskie, siemię lniane oraz nasiona chia.
Witamina E: to jeden z najsilniejszych naturalnych antyoksydantów. Ogranicza tworzenie się blaszek miażdżycowych i hamuje utlenianie cholesterolu frakcji LDL. Znajdziemy ją w olejach roślinnych, orzechach, pestkach i awokado.

danie-z-ciecierzycą
Jednym ze składników dobrze zbilansowanej diety jest lecytyna. Znajdziemy ją m.in. w ciecierzycy.

Oprócz stosowania diety na wysokie trójglicerydy, walkę ze zbyt wysokim poziomem cholesterolu we krwi można wspomóc pijąc napary z waleriany, mięty pieprzowej, korzenia łopianu i zielonej herbaty. Ogranicz do minimum spożywanie tłuszczów zwierzęcych i zastąp je zdrowymi olejami roślinnymi. Zapomnij o fast foodach i sklepowych słodyczach. Jeśli zaplanowanie takiego menu jest dla Ciebie wyzwaniem, możesz zamówić dietę pudełkową, której składniki i kaloryczność dobrane będą specjalnie pod Twoje potrzeby. Pamiętaj, że racjonalne odżywianie oraz regularny umiarkowany wysiłek fizyczny są kluczowe dla zdrowia i szczupłej sylwetki.