Dieta na mocne paznokcie

Na stan paznokci ma wpływ wiele czynników: geny, wykonywana praca, codzienne nawyki, a przede wszystkim sposób odżywiania. Stosując zdrową, zbilansowaną dietę możemy sprawić, że nasze paznokcie staną się mocniejsze i przestaną się łamać i rozdwajać. Podpowiadamy, jakich składników nie powinno zabraknąć w Twoim jadłospisie, jeśli zmagasz się z problemem delikatnych i słabych paznokci.

Witaminy i minerały na mocne paznokcie:

Słabe, łamiące się paznokcie mogą być skutkiem niedoborów niektórych witamin i składników mineralnych. Jeśli ten problem dotyczy również Ciebie, zadbaj o to, by w Twojej diecie nie zabrakło witamin A, E oraz tych z grupy B. Sięgaj po produkty bogate w cynk, miedź i krzem, pełnowartościowe białko i zdrowe tłuszcze.

Dieta wzmacniająca paznokcie powinna być bogata m.in. w białko, składniki mineralne i witaminy A, E i B.

O tych produktach warto pamiętać:

Orzechy włoskie: stanowią bogactwo niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (Omega-3 i 6). Są doskonałym źródłem witamin E, A, B6, kwasu foliowego, cynku, fosforu i wapnia. Ich obecność w naszej diecie nie tylko pozytywnie wpłynie na stan paznokci i włosów, lecz także pomoże uregulować poziom cholesterolu we krwi, zmniejszy ryzyko wystąpienia wielu chorób i poprawi pracę mózgu. Nie można jednak jeść ich w nadmiarze, ponieważ spośród wszystkich orzechów włoskie są najbardziej kaloryczne (645 kcal w 100 g).

Siemię lniane: te drobne brązowe lub złote nasionka, skrywają mnóstwo cennych dla zdrowia składników. Są nieocenionym źródłem kwasów tłuszczowych Omega-3, lignanów, błonnika pokarmowego oraz witamin E i A. Aby w pełni wykorzystać te cenne właściwości, nasiona lnu najlepiej zmielić tuż przed spożyciem. Siemię lniane można dodawać do owsianek, koktajli, sałatek, a nawet do panierki do kotletów.

Pestki dyni: to jedno z najbogatszych źródeł cynku, czyli pierwiastka niezbędnego dla zachowania mocnych paznokci, lśniących włosów i zdrowej cery. Pestki dyni dostarczą nam też sporo kwasów Omega-3, fitoestroli roślinnych, witaminy E, potasu oraz magnezu i sprawdzą się świetnie jako chrupiący dodatek do domowego chleba, ciasteczek owsianych i sałatek.

Rzodkiewka: stanowi doskonałe źródło krzemu – składnika mineralnego, który zmniejsza łamliwość paznokci, a także hamuje wypadanie włosów. Rzodkiewka wpływa korzystnie na metabolizm, zapobiega anemii, wspomaga oczyszczanie organizmu z toksyn oraz ma działanie antybakteryjne i przeciwzapalne.

Jedzenie rzodkiewki zapobiega łamaniu się paznokci.

Natka pietruszki: to prawdziwa bomba witamin i minerałów. Natka pietruszki dostarczy nam mnóstwo żelaza, magnezu, potasu, wapnia, fosforu, witaminy A, K i C, witamin z grupy B i błonnika pokarmowego. Dodawanie natki pietruszki do potraw nie tylko zapewni mocne paznokcie i piękne włosy, lecz także poprawi odporność, wspomoże pracę układu pokarmowego oraz zmniejszy ryzyko wystąpienia zawału serca i udaru mózgu.

Produkty zbożowe: są bogatym źródłem witamin z grupy B, cynku, krzemu i wapnia. Dzięki wysokiej zawartości węglowodanów, dostarczą nam dużo energii i pozytywnie wpłyną na pracę mózgu. Najlepszym wyborem będzie na przykład razowy makaron, pełnoziarniste pieczywo, brązy lub czerwony ryż, płatki owsiane i wszelkie kasze.

Żeby Twoje paznokcie były mocne, nie łamały się i nie rozdwajały, ogranicz spożywanie wysoko przetworzonych produktów, takich jak fast-foody, gotowe sosy, zupki chińskie oraz pełne cukru i konserwantów sklepowe słodycze. Zadbaj o to, by Twoja dieta była jak najbardziej naturalna i zróżnicowana. Jeśli brakuje Ci czasu na codzienne przygotowywanie zdrowych posiłków, możesz rozważyć skorzystanie z cateringu dietetycznego, który pozwoli Ci cieszyć się urozmaiconym jadłospisem i zdrowymi, pełnowartościowymi posiłkami każdego dnia.