Dieta ketogeniczna – na czym polega?

Dieta ketogeniczna to sposób odżywiania polegający na spożywaniu produktów wysokotłuszczowych i niskowęglowodanowych. Jej celem jest osiągnięcie ketozy, czyli stanu, kiedy nasz organizm wytwarza energię nie z glukozy, a z tłuszczu zgromadzonego w naszym ciele. Odchudzanie, czyli redukcja tkanki tłuszczowej, jest wtedy najbardziej efektywne. Z tego artykułu dowiesz się, na czym dokładnie polega dieta ketogenna, kto może bezpiecznie ją stosować i dla kogo nie jest wskazana.

Zasady diety ketogenicznej

Dieta ketogeniczna stosowana jest w celu skutecznej redukcji masy ciała, ale często zaleca się ją też osobom cierpiącym na padaczkę lekooporną, nadciśnienie i cukrzycę.
Tradycyjne normy żywienia zakładają, że energia, jaką wraz z pożywieniem dostarczamy sobie każdego dnia powinna pochodzić w około 50% z węglowodanów, w 30% z białek i w 20% z tłuszczów. Dieta ketogenna jest zupełnym zaprzeczeniem tej teorii. Stosujące ją osoby spożywają tłuszcze i węglowodany w proporcji mniej więcej 4:1, co znaczy, że tłuszcze stanowią dla nich główne źródło paliwa.

Energia pochodząca z węglowodanów nie powinna przekraczać 25%. Wyróżnić też można dietę skrajnie niskowęglowodanową, gdzie przyjmuje się, że maksymalna podaż węglowodanów, jaką możemy dostarczyć sobie wraz z pożywieniem w ciągu dnia to 50 gramów, co odpowiada dwóm kromkom razowego pieczywa. Oprócz produktów zbożowych źródłem węglowodanów mogą być także warzywa, które dostarczą nam cennych dla zdrowia mikroelementów i uchronią nas przed niedoborami.

dieta ketogeniczna mięso

Dieta ketogenna – co wolno jeść, a czego nie?

Komponując jadłospis na diecie ketogenicznej, należy zwrócić uwagę, by na naszym stole, obok produktów pochodzenia zwierzęcego, jak najczęściej gościły roślinne źródła tłuszczów. Doskonale sprawdzi się awokado, nasiona dyni, orzechy włoskie, orzechy laskowe, oliwa, olej lniany, olej z czarnuszki, oliwki i nasiona chia. Te produkty stanowią kopalnię witamin i minerałów i zawierają dużo niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT) – Omega3 i Omega6.
Można sięgać też po tłuste ryby morskie, jajka, nabiał i mięso. Popularne posiłki na diecie ketogenicznej to na przykład jajecznica z bekonem, łosoś z awokado czy serek wiejski z nasionami chia i orzechami włoskimi.

Zakazane są natomiast słodycze, lody, dżemy, napoje gazowane, ryż, kasze i makarony, a także większość owoców.

Czy dieta ketogeniczna jest bezpieczna?

Przejście na dietę ketogeniczną może dać doskonałe efekty i pozwolić nam w szybki i skuteczny sposób pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej. Należy jednak pamiętać, że lista możliwych skutków ubocznych jest dość długa. Wiele osób tuż po jej rozpoczęciu odczuwa zawroty głowy, mdłości, brak energii, zaparcia lub biegunki. Stosując ten sposób odżywiania, nie dostarczamy sobie dużych ilości błonnika pokarmowego, a także niektórych witamin i minerałów, przez co łatwo jest nabawić się niedoborów. Przed rozpoczęciem odchudzania warto skonsultować się z wykwalifikowanym dietetykiem, który pomoże nam opracować odpowiednio zbilansowany plan żywieniowy. Dobrym rozwiązaniem może okazać się także zamówienie cateringu dietetycznego, dzięki któremu każdego dnia otrzymamy zestaw świeżych i urozmaiconych posiłków opracowanych przez specjalistów tak, by nasza dieta była zdrowa i zbilansowana.