Czy gluten szkodzi?

Wokół glutenu narosło wiele kontrowersji. Jedni uważają go za winnego wszelkich możliwych problemów zdrowotnych, a inni utrzymują, że stosowanie diety bezglutenowej to tylko kolejny trend żywieniowy. Jak jest naprawdę? Czy gluten szkodzi? Z tego artykułu dowiesz się, dla kogo jedzenie produktów zawierających gluten może okazać się niebezpieczne, kto powinien je ograniczać, a kto śmiało może włączyć je do swojego jadłospisu.

Co to jest gluten?

Gluten to mieszanina białek roślinnych – gluteniny i gliadyny. Naturalnie występuje w ziarnach niektórych zbóż: pszenicy, żyta, orkiszu i jęczmienia. To właśnie jego obecność sprawia, że wypieki są pulchne i sprężyste.

Czy gluten szkodzi?

Tak, gluten szkodzi. Jednak tylko i wyłącznie osobom chorującym na celiakię, czyli nieuleczalną i trwającą całe życie groźną chorobę autoimmunologiczną, która objawia się zaburzeniami we wchłanianiu pokarmu. W ich przypadku, spożycie nawet najmniejszej ilości glutenu może przynieść tragiczne konsekwencje.
Gluten to substancja, która dość często wywołuje alergie i nietolerancje pokarmowe. Objawy alergii na gluten to zazwyczaj pokrzywka, wysypka, zmiany skórne o typie atopowego zapalenia skóry, bóle brzucha i biegunka. W przeciwieństwie do celiakii, alergia może pojawić się na pewnym etapie życia i minąć po kilku latach. Nietolerancja lub nadwrażliwość na gluten objawia się najczęściej problemami trawiennymi, uczuciem „przelewania” w brzuchu, wzdęciami, zgagą, występowaniem zaparć, a także ogólnym pogorszeniem samopoczucia i problemami z koncentracją. Osoby, u których występują te dolegliwości, niekoniecznie od razu muszą całkowicie eliminować gluten z diety. Często wystarczy jedynie nieco go ograniczyć.
Rezygnacja z glutenu zalecana jest także jako element dietoterapii chorób takich jak candidoza, łuszczyca, niedoczynność tarczycy i Hashimoto.

gluten

Gluten w diecie osób zdrowych

Należy pamiętać, że gluten nie szkodzi osobom zdrowym. Jeśli czujesz się dobrze po spożyciu pszennego makaronu, żytniego chleba czy płatków orkiszowych i lubisz sięgać po takie produkty, możesz śmiało uwzględnić je, planując swój jadłospis.

Dieta bezglutenowa

Jeśli nie masz pewności, czy gluten szkodzi akurat Tobie, możesz przeprowadzić mały eksperyment i na jakiś czas zrezygnować ze spożywania zawierających go produktów. Spróbuj odstawić na miesiąc mąką pszenną, żyto, jęczmień i orkisz, a zamiast nich postaw na przykład na kaszę gryczaną, proso, ryż i makaron ryżowy, amarantus lub komosę ryżową. Do wypieków, zamiast tradycyjnej mąki, sprawdzi się ta z cieciorki, kokosowa, kasztanowa i jaglana. Jeśli po tym czasie, zauważysz poprawę samopoczucia, lepszy stan skóry i mniej problemów ze strony układu pokarmowego – warto rozważyć stosowanie diety bezglutenowej na stałe.
Jeżeli chorujesz na celiakię, zmagasz się z nietolerancją na gluten lub po prostu chcesz sprawdzić, czy taki sposób odżywiania będzie dla Ciebie odpowiedni, a dobór odpowiednich produktów zajmuje Ci zbyt dużo czasu, możesz zastanowić się nad skorzystaniem z usług cateringu dietetycznego. Dieta pudełkowa zapewni Ci zdrowe, urozmaicone i bezpieczne dla Ciebie posiłki każdego dnia.