Cykoria – idealna na zimę

Każdy wie, że zielone warzywa to samo zdrowie. Są źródłem cennego dla zdrowia chlorofilu, luteiny, magnezu, kwasu foliowego i witaminy C. Ich porcja przynajmniej raz dziennie powinna gościć na naszych talerzach. Jednak zielone warzywa to nie tylko brokuły, szpinak i sałata. Jednym z tych, na które powinniśmy zwrócić szczególną uwagę jest cykoria. Jej prozdrowotne właściwości znane były już w starożytności, a ostatnio niestety często bywa niedoceniana. Jakie cenne składniki kryją się w tym warzywie i w jaki sposób możemy wykorzystać je w naszych kuchniach?

Bogactwo mikroelementów

Cykoria jest bogatym źródłem witamin i składników mineralnych. Są to między innymi: potas, magnez, wapń, fosfor, selen, mangan, żelazo, cynk oraz witaminy: A, E, C, B1, B2, B9 i K. To warzywo ma bardzo niską wartość energetyczną, w 100 gramach zawiera jedynie 17 kcal. Z tego powodu często zalecana jest jako element diet odchudzających.

proste-dania-z-cykorii
Cykoria ze względu na swą niską kaloryczność oraz lekkostrawność jest częstym składnikiem diet odchudzających.

Dla zdrowia i urody

Dzięki swoim niepowtarzalnym właściwościom, spożywana regularnie cykoria może przyczynić się do poprawy stanu naszego zdrowia i zapewnić nam młody i promienny wygląd. Warzywo usprawnia proces przemiany materii i pozwala uporać się z problemami trawiennymi takimi jak wzdęcia czy zaparcia. Cykoria zawiera inulinę, czyli substancję stymulującą rozwój dobrych bakterii w przewodzie pokarmowym. Pomaga także w uregulowaniu właściwego poziomu cholesterolu i cukru we krwi. Ma również korzystny wpływ na poprawę odporności organizmu i chroni go przed infekcjami, dlatego szczególną uwagę powinniśmy zwrócić na nią w okresie jesienno-zimowym

Cykoria jest także cennym źródłem beta-karotenu i substancji mineralnych, które zapewnią piękny, zdrowy wygląd cery, lśniące włosy i mocne paznokcie oraz antyoksydantów, hamujących szkodliwe działanie wolnych rodników i spowalniających procesy starzenia. To właśnie dlatego warzywo to powinno gościć nie tylko na talerzach osób odchudzających się, lecz wszystkich tych, którzy chcą cieszyć się dobrym zdrowiem i promiennym wyglądem na dłużej.

Proste i zdrowe potrawy z cykorii na zimę

Surowa cykoria sprawdzi się doskonale jako składnik warzywnej sałatki. Jednak warzywo to można również dusić, zapiekać i gotować, a pomysłów na jej wykorzystanie w kuchni jest mnóstwo.

koktajl-z-cykorii
Szukając składników do koktajlu, warto zwrócić uwagę na cykorię.

Listki cykorii możesz na przykład wypełnić chudym twarożkiem z pokrojonym w kostkę pomidorem i natką pietruszki, dodać ulubione przyprawy i otrzymasz w ten sposób szybką i efektowną przekąskę.

Duszona na maśle, z odrobiną soli, pieprzu i soku z cytryny cykoria będzie doskonałym dodatkiem do obiadu.

Kilka listków cykorii możesz także zblendować z ulubionym koktajlem, żeby wzbogacić go o wiele cennych dla zdrowia właściwości.

Warto pamiętać o tym, że cykoria zawiera wiele rozpuszczalnych w tłuszczach witamin (A, E, K), dlatego, aby w pełni skorzystać z jej zdrowotnych właściwości, powinniśmy spożywać ją z dodatkiem oliwy z oliwek, orzechów, oleju rzepakowego lub masła.