Co pić i jeść w czasie upałów?

Odpowiednie nawodnienie jest niezbędne, by wszystkie procesy w naszym organizmie mogły zachodzić prawidłowo. Kiedy przyjmujemy zbyt małą ilość płynów, możemy czuć się rozdrażnieni, zmęczeni i mieć problemy z koncentracją. Objawy odwodnienia to także częste bóle głowy, utrata elastyczności skóry, drgawki, niedociśnienie i zaburzenia rytmu serca. Dorosły człowiek powinien wypijać około 2 litrów płynów w ciągu doby. Latem jest to szczególnie ważne. Jednak niektórym osobom wypicie takiej ilości wody sprawia trudność. Co w takiej sytuacji można zrobić, by zadbać o odpowiednie nawodnienie?

Pij wodę z dodatkiem owoców i znajdź swoją ulubioną

Jeśli należysz do osób, które rzadko odczuwają pragnienie, a wypicie odpowiedniej ilości wody stanowi dla Ciebie wyzwanie, spróbuj urozmaicić jej smak poprzez dodanie do niej soku z cytryny, pokrojonych truskawek, malin, arbuza, bazylii, liści mięty czy rozmarynu. Możliwych kombinacji jest mnóstwo, więc na pewno znajdziesz coś, co zadowoli Twoje kubki smakowe!
Poszczególne rodzaje wód różnią się od siebie smakiem, dlatego ważne jest, żeby znaleźć swoją ulubioną i pić ją z przyjemnością. Do dyspozycji mamy wody źródlane, mineralne, gazowane lub nie. W całej Unii Europejskiej woda z kranu także jest zdatna do picia, a jeśli chcesz, możesz dodatkowo ją przefiltrować. Wybór należy do Ciebie!

Woda z dodatkiem m.in. pokrojonego grejpfruta orzeźwi w czasie upałów.
Woda z dodatkiem m.in. pokrojonego grejpfruta orzeźwi w czasie upałów.

Jedz dużo warzyw i owoców

Wodę do organizmu dostarczamy nie tylko z piciem, lecz także z jedzeniem. Spożywanie soczystych warzyw i owoców to doskonały sposób, by zadbać o nawodnienie. Latem ich wybór jest ogromny. Sezon niestety trwa dość krótko, dlatego warto dobrze go wykorzystać. Owoce i warzywa o dużej zawartości wody to między innymi:
• Ogórek: zawiera aż 97% wody. Ma właściwości antynowotworowe, pomaga uregulować ciśnienie krwi i zapewnia oczyszczanie organizmu z toksyn.
• Seler naciowy: 96% tego warzywa stanowi woda. Seler wspomaga proces oczyszczania organizmu z toksyn, jest cennym źródłem witaminy C, E oraz witamin z grupy B. Zawiera też dużo magnezu, żelaza i cynku i tylko 7 kcal w 100 gramach!
• Rzodkiewka: to 95% wody. Stanowi bogactwo witaminy C, zapewnia młody wygląd skóry i chroni przed infekcjami.
• Pomidor: podobnie jak rzodkiewka w 95% składa się z wody. To skarbnica witamin i minerałów. Jest bogatym źródłem potasu.
• Truskawki: są słodkie i lubiane przez wszystkich. Zawierają 92% wody, a oprócz niej mnóstwo witamin. Poprawiają przemianę materii, wspomagają walkę z chorobami reumatycznymi, zapewniają mocne kości i zęby i chronią przed anemią.
• Arbuz: to dla wielu jedna z ulubionych letnich przekąsek. Składa się z 92% z wody. Zapewnia dobry wzrok, jędrną skórę i wspomaga odporność, a przy tym doskonale orzeźwia i zawiera mało kalorii (30 kcal w 100 gramach).
• Brokuły: To jedno z najbogatszych odżywczo warzyw zawiera aż 92% wody. Regulują ciśnienie krwi, zapobiegają cukrzycy, zapewniają dobry wzrok i mocne kości.

Jedzenie m.in. świeżych warzyw to dobry sposób na uzupełnienie płynów w organizmie.
Jedzenie m.in. świeżych warzyw to dobry sposób na uzupełnienie płynów w organizmie.

Pamiętaj, że odpowiednie nawodnienie jest konieczne, by Twój organizm funkcjonował prawidłowo. Znajdź swoją ulubioną wodę i zawsze miej ją pod ręką – pij małymi łykami, regularnie w ciągu dnia. Jedzenie świeżych sezonowych warzyw i owoców to także doskonały sposób, by uzupełnić płyny. Najwięcej wody znajdziemy w ogórkach, selerze, rzodkiewce, pomidorach, brokułach, truskawkach i arbuzie. Sięgaj po nie jak najczęściej! Absolutne minimum to 5 porcji w ciągu dnia, jednak zaleca się, by w okresie letnim było ich więcej.