Buraki: kto i dlaczego powinien je jeść?

Zdrowotne właściwości buraków znane były starożytnym ludom zamieszkującym basen Morza Śródziemnego już wiele tysięcy lat temu. Wtedy jednak warzywo to wyglądało zupełnie inaczej niż obecnie: było znacznie mniejsze. Buraki w postaci, w jakiej znamy je współcześnie, udało się wyhodować ogrodnikom dopiero w XVI wieku. Wyróżniamy kilka odmian, z których najpopularniejszą jest burak ćwikłowy. Znamy go wszyscy. Jest zdrowy, tani i świetnie sprawdza się jako dodatek do wielu potraw. Z tego artykułu dowiesz się, kto i dlaczego powinien jeść buraki.

Skarbnica cennych mikroelementów

Buraki zawierają mnóstwo cennych dla zdrowia właściwości. Są bogatym źródłem witaminy C, której zawierają niemalże tyle samo co sok z cytryny. Dodatkowo znajdziemy w nich witaminę A, B1, B2, PP i E oraz składniki mineralne: magnez, potas, żelazo, fosfor, miedź i cynk. To także skarbnica błonnika pokarmowego, fitoestroli roślinnych oraz antyoksydantów.

burak-to-zrodlo-zelaza
Burak to bogate źródło m.in. żelaza.

Właściwości antynowotworowe buraków

Buraki zawierają mnóstwo betainy – antyoksydantu, któremu zawdzięczają nie tylko piękny czerwony kolor, lecz także swoje przeciwnowotworowe właściwości. Czerwone pigmenty chronią nasz organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, zapobiegając w ten sposób rozwojowi zmian nowotworowych i spowalniając proces starzenia. Buraki wspomagają także rekonwalescencję po chemioterapii i chronią przed niedokrwistością.

Broń w walce z wirusami

To warzywo powinno często gościć na naszych stołach szczególnie w okresie jesienno-zimowym, by zapobiegać grypie i przeziębieniu. Buraki zwiększają odporność organizmu na choroby i łagodzą ich przebieg. Sok z buraka ma także działanie wykrztuśne i zwalcza stan zapalny gardła.

burak-wlasciwosci
Warto pić sok z buraków. Jedna szklanka uchroni przed zgagą i katarem.

Zdrowy układ krwionośny

Dzięki zawartości kobaltu, buraki wykazują doskonałe działanie krwiotwórcze. Są również bogatym źródłem przeciwutleniaczy, które minimalizują negatywne skutki działania wolnych rodników. Regularne spożywanie buraków zaleca się także osobom zmagającym się z anemią.

Kto i dlaczego powinien je jeść buraki?

Burak zawiera mnóstwo kwasu foliowego, dlatego szczególną uwagę powinny zwrócić na niego przyszłe mamy. Ta substancja zapewnia prawidłowy rozwój płodu. Niedobór folianów zwiększa ryzyko wystąpienia u dziecka wrodzonych wad serca oraz układu moczowego. Kwas foliowy jest również niezbędny w profilaktyce anemii.

buraki-witaminy
Buraki powinny spożywać m.in. osoby chore na anemię oraz kobiety w ciąży.

Wysoki indeks glikemiczny

Choć bardzo zdrowe i pełne drogocennych substancji, buraki charakteryzuje stosunkowo wysoki indeks glikemiczny (IG=64) i duża zawartość węglowodanów. Osoby cierpiące na cukrzycę oraz będące na diecie redukcyjnej nie powinny spożywać ich w nadmiarze. Jednak ze względu na bogactwo właściwości odżywczych nie warto unikać ich zupełnie. Jeśli mamy problem z prawidłowym poziomem cukru we krwi, przed zjedzeniem potrawy z buraków warto wypić szklankę wody z cytryną lub zjeść sałatkę, która dostarczy nam dużej ilości błonnika i spowolni proces trawienia węglowodanów.