Biała herbata – kto i dlaczego powinien ją pić?

Bogactwo antyoksydantów, delikatny smak, działanie przeciwwirusowe, pobudzające i antystresowe – to tylko niektóre z korzystnych właściwości białej herbaty. W Chinach znana już od ponad tysiąca lat, przez wieki uznawana była za towar luksusowy, niedostępny dla pospolitej ludności. W Europie stopniowo zyskuje popularność. Jak powstaje, kto i dlaczego powinien ją pić i jak powinno się ją parzyć?

Skąd się bierze biała herbata?

Biała herbata, podobnie jak zielona, czarna czy czerwona produkowana jest z tej samej rośliny – herbaty chińskiej. Od pozostałych odmian odróżnia ją fakt, że młode listki i pąki liściowe zbierane są wczesną wiosną, a następnie suszone na słońcu. Dzięki minimalnej fermentacji liści, napar charakteryzuje się jasną barwą i delikatnym, czasem słodkim smakiem.

Dobroczynne właściwości

Biała herbata nie bez powodu nazywana jest eliksirem młodości. To przede wszystkim bogactwo przeciwutleniaczy. W zależności od rodzaju może zawierać ich nawet dwukrotnie więcej niż zielona. Antyoksydanty chronią ciało przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, spowalniają proces starzenia i pomagają zapobiegać rozwojowi nowotworów. Dodatkowo, częste picie tego naparu reguluje poziom cholesterolu i obniża ciśnienie krwi, a dzięki temu zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia zawału serca. Wzmacnia odporność, ma działanie antywirusowe i antybakteryjne.

Biała herbata dobra na odchudzanie

Uważa się, że napar ten ma nie tylko korzystne dla zdrowia właściwości, lecz także ułatwia odchudzanie. Usprawnia pracę układu pokarmowego, wspomaga spalanie tłuszczu i zapobiega tworzeniu się nowych komórek tłuszczowych. Regularne spożywanie białej herbaty wspiera też proces oczyszczania organizmu z toksyn. Osoby dbające o linię powinny zatem zwrócić na nią szczególną uwagę.

herbata

Jak parzyć białą herbatę?

Aby w pełni wykorzystać dobroczynne właściwości białej herbaty i cieszyć się jej niepowtarzalnym smakiem i aromatem, bardzo ważne jest to, żeby prawidłowo ją zaparzyć. W tym celu listki należy zalać wodą w temperaturze około 70°C i zostawić na 2-5 minut. Jeśli zależy nam na mocniejszym i bardziej intensywnym naparze, należy użyć większej ilości listków, bez wydłużania czasu parzenia. Biała herbata parzona zbyt długo może stać się gorzka i stracić swoje cenne właściwości. Warto także pamiętać, że ten sam susz możemy wykorzystać nawet trzykrotnie.

Jak często pić?

Aby zauważyć korzystne efekty picia białej herbaty, należy spożywać ją regularnie. Przyjmuje się, że optymalna ilość to 2-4 filiżanki dziennie. Bardzo ważne jest jednak to, by nie sięgać po nią zbyt często. Przez wysoką zawartość polifenoli utrudnia wchłanianie żelaza z pożywienia, dlatego postaraj się nie pić jej bezpośrednio przed lub po posiłku. Pamiętaj też, że zbyt mocny napar białej herbaty może podrażnić ściany przewodu pokarmowego, a jej pobudzające działanie utrudnić zasypianie.

Biała herbata jest znacznie droższa od pozostałych odmian, jednak bogactwo jej dobroczynnych właściwości sprawia, że jest warta swojej ceny. Jeśli będziesz zaparzać ją w odpowiedni sposób i pić regularnie z pewnością szybko zobaczysz efekty – zarówno w samopoczuciu jak i w sylwetce!

Sprawdź jakie właściwości mają inne napoje: zielona herbata, czerwona herbata oraz kawa.