5 sposobów na zdrowe święta

Okres Świąt Bożego Narodzenia może być prawdziwym wyzwaniem dla osób będących na diecie redukcyjnej. Zewsząd kuszą nas pierniki, makowce, karp smażony w głębokim tłuszczu, pierogi czy barszcz z uszkami. Dla wielu z nas widok kilku dodatkowych kilogramów na wadze tuż po świątecznym ucztowaniu to już coroczna tradycja. Jednak wcale nie musi tak być! W większości bożonarodzeniowych potraw znajdziemy mnóstwo cennych składników odżywczych. Nie musimy odmawiać sobie ulubionych przysmaków, jeśli tylko zachowamy umiar i zdrowy rozsądek. Przedstawiamy 5 sposobów na zdrowe święta, które pomogą Wam przetrwać święta nie rezygnując z walki o wymarzoną sylwetkę.

1. Nie głodź się przed wigilijną ucztą

W Wigilię od samego rana bywamy zabiegani i zajęci ostatnimi przygotowaniami na wieczorną wieczerzę. Często zapominamy o tym, by cokolwiek zjeść lub świadomie rezygnujemy z posiłków, twierdząc, że podczas kolacji i tak się najemy. To błąd. Jeśli siadamy do wigilijnej uczty bardzo głodni, możemy być pewni, że zjemy dużo więcej niż naprawdę potrzebujemy i będziemy bardziej skłonni sięgać po te najbardziej kaloryczne i niekoniecznie zdrowe potrawy.

2. Zrezygnuj z dodatków

Zjedz ulubioną sałatkę lub pasztet bez pieczywa, a do ryby zamiast ziemniaków wybierz świeże warzywa. W ten sposób unikniesz kilkuset zbędnych kalorii i sprawisz, że poziom insuliny w Twojej krwi nie podwyższy się tak gwałtownie.

3. Spróbuj zdrowszych zamienników

Do świątecznych wypieków zamiast cukru możesz dodać ksylitol lub erytrol, a ciasto na pierogi przygotować z mąki pełnoziarnistej lub gryczanej. Zamiast potraw smażonych w głębokim tłuszczu wypróbuj tych pieczonych lub gotowanych. Zrezygnuj też z wysokoprocentowych alkoholi i postaw na czerwone wino wytrawne, które ma niski indeks glikemiczny, a dodatkowo ułatwia trawienie.

świąteczne-słodycze
Ksylitol lub erytrol w świątecznych wypiekach będą dietetycznymi zamiennikami cukru.

4. Używaj ziół i przypraw

Wiele ziół i przypraw znanych jest ze swoich ułatwiających trawienie właściwości. Niech w Twoich potrawach nie zabraknie cynamonu, imbiru, gałki muszkatołowej, rozmarynu, kminku i koperku. To pozwoli Ci uniknąć wzdęć i niestrawności.

5. Bądź aktywny

W czasie Bożego Narodzenia postaraj się jak najwięcej się ruszać. Nie chodzi bynajmniej o to, by zaraz po wigilijnej uczcie zrobić godzinny trening. Ubierz choinkę, zapakuj prezenty, a podczas kolacji zaoferuj swoją pomoc w kuchni. Możesz nakładać potrawy i sprzątać puste talerze ze stołu. W pierwszy i drugi dzień świąt zamiast siedzieć przed telewizorem, zaproponuj najbliższym wspólny spacer.

Rodzinny spacer to idealna alternatywa dla spędzania czasu przed telewizorem.

Pamiętaj, że Boże Narodzenie jest tylko raz w roku. Nie miej wyrzutów sumienia, jeśli zdarzy Ci się zjeść coś, co na co dzień nie znajduje się w Twoim menu. Sięgaj po mniejsze porcje i nie staraj się najeść na zapas. Postaraj się ruszać jak najwięcej i pamiętaj, że najważniejsze w świętach jest spędzanie czasu z najbliższymi, relaks i odpoczynek.