Kasza jaglana – na zdrowie!

Kasza jaglana, niegdyś królowa polskich stołów, obecnie jest przez konsumentów produktem niedocenianym. Wynikać to może z napływu do Polski obcych trendów kulinarnych, otwarcia się na światową kuchnię, a co za tym idzie zapominania przez rodaków o rodzimych, nie gorszych – a często wręcz lepszych – produktach. Na szczęście w ostatnich latach obserwuje się powrót kaszy jaglanej do codziennego menu Polaków – wystarczy wejść na blogi kulinarne, fora internetowe czy sięgnąć po prasę kulinarną by zobaczyć rozwijający się nurt zwolenników kaszy jaglanej. Trend ten cieszy dietetyków, gdyż kasze są wyjątkowo zdrowe, a kasza jaglana zajmuje wśród nich miejsce szczególne.

Kasza jaglana jest jedną z najwcześniej poznanych kasz, produkuje się ją z łuskanego ziarna prosa. Składa się ona w 10,5% z białka, 71,6% z węglowodanów oraz w 2,9% tłuszczu. Zawiera ona dwa razy więcej wielonienasycyonych kwasów tłuszczowych niż nasyconych. Takie proporcje są szczególnie korzystne, ponieważ wielonienasycone kwasy tłuszczowe podnoszą stężenie „dobrego” cholesterolu we krwi, a obniżają stężenie „złego”, co w konsekwencji zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych. Zachwyt kaszą jaglaną wynika z jej licznych właściwości zdrowotnych. Po pierwsze, posiada ona właściwości alkalizujące organizm. Jest to szczególnie ważne, ponieważ większość produktów spożywanych na co dzień wykazuje działanie kwasotwórcze. Organizm ludzki ma tendencję do zakwaszania ustroju, co w konsekwencji niesie za sobą przewlekłe zmęczenie, obniżenie nastroju czy osłabienie. Dlatego tak duży nacisk kładzie się na spożywanie produktów zasadotwórczych, które niestety wykazują słabsze działanie niż produkty kwasotwórcze – dlatego trzeba jeść ich więcej. Kasza jaglana jest więc idealnym dodatkiem do codziennego jadłospisu. Co więcej kasza jaglana jest niezwykle bogata w witaminy z grupy B, które wpływają na prawidłowy rozwój układu nerwowego oraz poprawiają kondycję skóry. Zawiera ona także wiele cennych składników mineralnych, w tym żelazo (zawiera go najwięcej wśród kasz) oraz lecytynę warunkującą prawidłowy rozwój mózgu i tkanki nerwowej. Kasza jaglana posiada również wyjątkowo korzystny skład aminokwasowy – ze względu na dużą ilość tryptofanu stymuluje układ odpornościowy oraz – jako prekursor serotoniny – wpływa na poprawę nastroju. Ponadto kasza jaglana zawiera krzem, minerał rzadko występujący w produktach spożywczych, czym przyczynia się do korzystnego wyglądu skóry, włosów i paznokci oraz wspomaga regenerację tkanki stawowej.

Kleik z kaszy jaglanej jest potrawą łatwo strawną, co sprawia, że poleca się stosowanie jej w chorobach trzustki czy wątroby. Kaszę tę mogą spożywać osoby chorujące na celiakię, ponieważ nie zawiera glutenu. Ponadto kasza jaglana wykazuje działanie rozgrzewające, dlatego szczególnie polecana jest przy przeziębieniach czy chorobach górnych dróg oddechowych. Ponadto usuwa nadmiar śluzu z organizmu, dlatego jest szczególnie korzystna dla osób cierpiących na zapalenie zatok. Kasza jaglana ze względu na właściwości antygrzybicze uznawana jest za naturalny antybiotyk. Rzadko który produkt posiada tak wiele dobroczynnych właściwości dla naszego organizmu, dlatego nie powinno dziwić, że te małe żółte ziarenka z charakterystyczną czarną kropką nazywane były kiedyś złotem polskich pól. Co więcej jest to złoto dostępne dla każdego przez cały rok. Zdecydowanie polecamy.

Kaja Karwowska
Dietetyk WygodnaDieta.pl