Smoothie bowls – zdrowa alternatywa na śniadanie

Lekkie, atrakcyjnie wyglądające i zdrowe. Takie powinno być każde śniadanie! Warto zwrócić uwagę na coraz bardziej modne ostatnio smoothie bowls – koktajle owocowe lub warzywne w nieco bardziej „treściwym” wydaniu. Mowa o gęstym koktajlu z dodatkiem zmiksowanych owoców, bakalii oraz płatków śniadaniowych. Przyciągające uwagę kolorami, aromatem i smakiem, smoothie w miseczce bez wątpienia jest dziś kulinarnym hitem, który przemawia do wyobraźni osób zainteresowanych wszystkim, co określa się mianem „fit”. Czy będzie modą przemijającą? Prawdopodobnie nie! Smoothie cieszą się dużym uznaniem od lat a w nowej „formule” są bardziej pożywne i sprawdzą się na przykład jako śniadanie. Smoothie bowl jest równie smaczne i zdrowe o porach roku, jednak w miesiącach chłodniejszych przegrywa zazwyczaj konkurencję z tradycyjną owsianką czy jaglanką, które spożywamy na ciepło.

Smoothie bowls, czyli potęga dodatków…

Jako dodatki, które urozmaicą wygląd, smak i aromat smoothie możemy zastosować suszone owoce, orzechy, wiórki i płatki kokosowe. Idealnie nadadzą się także muesli bez dodatku cukru, płatki owsiane, jaglane oraz gryczane. Bazą dla smoothie bowls mogą być także sezonowe, świeże owoce, takie jak chociażby melon, ananas, truskawki, brzoskwinie czy banany, warzywa (np. jarmuż i marchew) a także mleko i jogurt naturalny. Jako słodki dodatek można zastosować odrobinę miodu bądź syropu klonowego. Mieszając wybrane skłądniki, możemy stworzyć dziesiątki przepisów na dobre smoothie bowl! Oto kilka przykładów:


Smoothie melonowo-bananowo-kokosowe

Składniki: niewielki melon, 1 dojrzały banan, wiórki kokosowe, pół szklanki jogurtu naturalnego, pół szklanki mleka sojowego albo ryżowego – waniliowego plus garść rodzynek.

Wykonanie: melon i pół banana, mleko oraz jogurt blendujemy. Smoothie przelewamy do miseczki, dekorujemy wiórkami kokosowymi, kawałkami banana, cienko pokrojonymi plastrami melona i rodzynkami.


Smoothie truskawkowo-kokosowe

Składniki: szklanka truskawek, pół szklanki greckiego jogurtu naturalnego, pół szklanki maślanki, banan dojrzały (pół do smoothie, pół do ułożenia na wierzch), płatki gryczane (garść), opcjonalnie odrobina brązowego cukru lub ksylitolu.

Wykonanie: truskawki, banan, jogurt, maślankę blendujemy. Na wierzch dodajemy pokrojone w połówki truskawki, płatki gryczane i banana.


Smoothie leśne

Składniki: maliny, borówki, jagody, poziomki (1/3 szklanki każda), jogurt naturalny (2/3 szklanki), świeży sok z wybranych czerwonych owoców (1/2 szklanki), owoce do dekoracji, niewielka garść płatków jaglanych.

Wykonanie: blendujemy składniki, z tym że część owoców i płatki jaglane pozostawiamy do dekoracji smoothie. Smacznego!

 

Ewa Krupska – dietetyk, Wygodna Dieta