Najczęstsze błędy podczas odchudzania

Odchudzanie to bardzo popularny temat. Nic dziwnego. Nadwaga stała się problemem około 60% mężczyzn i blisko 50% kobiet w Polsce. Niestety na ten temat powstało wiele mitów, a obietnice szybkiego chudnięcia za pomocą „magicznych” środków farmaceutycznych lub „cudownych” diet tylko pogarszają sprawę. Niby każdy wie, że zbyt szybkie chudnięcie nie tylko nie może być zdrowe, a zrzucone w ten sposób kilogramy szybko wrócą i to z naddatkiem, ale obietnica błyskawicznego efektu kusi. Świadomość najpopularniejszych błędów podczas odchudzania może pomóc ich uniknąć, dlatego warto zerknąć czy przypadkiem ich nie popełniamy.

Głodzenie się

Aby schudnąć trzeba jeść – naprawdę! Zbyt radykalne ograniczenie kaloryczności to bardzo duży błąd. Wszelkiego rodzaju głodówki prowadzą do spowolnienia metabolizmu. Niedostarczanie odpowiedniej dawki energii powoduje, że organizm zaczyna się zabezpieczać – gromadzić tłuszcz. Oczywiście podczas pierwszych dni głodówek kilogramy spadają, jednak nie na długo. Efekt jest taki, że kończymy z rozregulowanym i spowolnionym metabolizmem, co prowadzi do efektu jojo.

Brak ruchu

Bez dodatkowych ćwiczeń można schudnąć – to prawda, jednak tempo odchudzania jest wtedy radykalnie niższe. W aktywności fizycznej podczas diety redukcyjnej nie chodzi tylko o spalone kalorie. Ćwiczenia przyspieszają metabolizm i to nawet na kilka/ kilkanaście godzin po wysiłku. Warto też wspomnieć o zbawiennym wpływie aktywności fizycznej na wygląd. Odpowiednią sylwetkę i jędrność uzyskamy stosując ćwiczenia. Nie muszą to być katorżnicze treningi do których szybko się zniechęcimy. Aby uzyskać efekty wystarczy już 30 minut aktywności dziennie.

Za mało wody

Niedostateczne nawodnienie to kolejny poważny błąd podczas odchudzania. Po pierwsze łatwo jest pomylić pragnienie z głodem. Niepotrzebnie narażając się na dostarczanie dodatkowych kalorii. Po drugie może powodować zatrzymywanie wody w organizmie, a więc opuchliznę i dodatkowe kilogramy. Po trzecie, ale najbardziej istotne, bez odpowiedniego nawodnienia niemożliwe jest efektywne pozbywanie się toksyn z organizmu. Co jest nie tylko niezdrowe, ale też znacznie spowalnia redukcję masy ciała.

Niezbilansowana dieta

Monodiety, wykluczanie grup produktów, niedostarczanie wszystkich potrzebnych składników odżywczych to coś na co trzeba podczas odchudzania bardzo uważać. Niedobory mogą prowadzić do osłabienia organizmu, napadów niepohamowanego głodu. Są niebezpieczne dla zdrowia oraz wyglądu (ziemista cera, łamliwe paznokcie, wypadanie włosów). Warto też pamiętać, że po powrocie do normalnego odżywiania szybko utracone kilogramy zapewne wrócą.

Nieregularne posiłki

Długie przerwy pomiędzy posiłkami utrudniają odchudzanie. Warto spożywać je regularnie, co około 3 godziny. Bardzo ważne jest rozpoczęcie dnia od śniadania do godziny od przebudzenia. Regularne jedzenie pozwala uniknąć napadów wilczego głodu oraz przyspiesza metabolizm. Ta sama ilość kalorii spożyta w 5 posiłkach jest dużo bardziej korzystna dla organizmu i odchudzania niż spożyta w 3 posiłkach.

Dodatkowe kalorie

Do bilansu energetycznego liczą się wszystkie spożyte kalorie. Mleko czy śmietanka w kawie, słodkie napoje, dosładzane soki czy herbatki, a nawet nadmiar owoców czy bakalii. Zdrowe produkty również mają swoją wartość kaloryczną i nie należy o tym zapominać. Co więcej sporo dodatkowych kalorii możemy zebrać w ciągu dnia np. poprzez alkohol czy drobne przekąski. Każdy kieliszek wina, piwo czy kilka orzeszków się liczy, a potrafi uzbierać się z tego nawet kilkaset dodatkowych kalorii w ciągu dnia.

Złe nastawienie

Z niecierpliwością wyczekujesz końca diety aby czym prędzej wrócić do starych przyzwyczajeń żywieniowych? Takie myślenie to prosta droga do efektu jojo. Z takim nastawieniem ciężko jest na diecie wytrzymać. Regularne spożywanie posiłków, picie odpowiedniej ilości wody, rozpoczynanie dnia od śniadania, aktywność fizyczna i urozmaicone menu powinny być wprowadzone na stałe. Po osiągnięciu upragnionej wagi należy pozostać przy zdrowych nawykach żywieniowych, nie tylko w celu utrzymania wagi, ale również dla dobrego samopoczucia.