Kawa w trakcie odchudzania – pić czy nie pić?

Po kawę sięgamy z różnych przyczyn. Jedni nie wyobrażają sobie bez niej poranku, czy spotkania z przyjaciółmi. Inni traktują ją jak ostatnią deskę ratunku podczas żmudnych zadań, dla niektórych jest po prostu drobną przyjemnością. Niezależnie od tego z jakiego powodu pijesz kawę warto abyś znał jej właściwości, zarówno te pozytywne jak i negatywne.

Zalety picia kawy – przyspiesza metabolizm, jest źródłem antyoksydantów

Kofeina zawarta w kawie pobudza, poprawia samopoczucie i pamięć krótkotrwałą, perystaltykę jelit oraz trawienie. Jest źródłem flawonoidów korzystnie wpływających na organizm. Jednym z nich jest kwas chlorogenowy o silnych właściwościach antyoksydacyjnych. Związek ten neutralizuje wolne rodniki (powstające między innymi podczas intensywnego wysiłku fizycznego), zmniejsza wchłanianie glukozy. Polifenole zawarte w kawie przyspieszają spalanie tkanki tłuszczowej, wspomagają zapobieganie miażdżycy oraz wykazują działanie przeciwzapalne.

Wady picia kawy – ogranicza wchłanianie żelaza, wypłukuje wapń, potas i magnez

Nadmierne spożycie kawy przyczynia się do odwodnienia komórek. Ogranicza wchłanianie żelaza i białka, wypłukuje potas, wapń i magnez z organizmu wpływając negatywnie na układ krążenia. Kawa zawiera kafestol i kahweol, które przyczyniają się do zwiększania poziomu cholesterolu we krwi oraz podrażniają przewód pokarmowy. Napój ten podwyższa ciśnienie krwi, co jest szczególnie niebezpieczne dla osób narażonych na długotrwały stres.

Jaką kawę pić aby zmaksymalizować jej pozytywny wpływ na zdrowie i odchudzanie

Kawa pita w umiarkowanej ilości (1-2 filiżanki dziennie), nie jest szkodliwa dla osób zdrowych. Należy jednak zwrócić uwagę na to, aby nie była ona dosładzana, czy zabielana śmietanką. Dobrym pomysłem jest dodanie do kawy chudego (0,5%) mleka, które nie tylko wzbogaci ją w wapń, ale również zneutralizuje jej naturalną kwasowość.

Zielona kawa zawiera więcej polifenoli niż palona ma więc większy wpływ na przyspieszenie utraty tkanki tłuszczowej. Nie bez znaczenia jest nie tylko rodzaj kawy, ale też sposób jej przygotowania. Aby zachować jak najwięcej polifenoli zaleca się picie kawy z ekspresu ciśnieniowego lub parzoną po turecku.

Dodatki do kawy potrafią zamienić ją w prawdziwą bombę kaloryczną, nie znaczy to jednak, że jedyną zdrową opcją jest picie czarnej kawy. Poza wzbogacaniem kawy o chude mleko polecamy dodanie do niej słodkich przypraw jak cynamon czy kardamon. Wzbogaci to nie tylko jej aromat, ale też właściwości odchudzające.

Pić, czy nie pić – oto jest pytanie

Odpowiedź jest prosta: tak ale z umiarem. Kawa pita w umiarkowanej ilości może mieć pozytywny wpływ na organizm. Pamiętając o tym aby używać odpowiednich dodatków oraz nie przesadzając z ilością wypitych filiżanek można redukować negatywny wpływ kawy i korzystać z jej dobroczynnego wpływu na organizm.