Karobowe brownie z batatów – dietetyczna, zdrowa wersja grzesznego deseru

Brownie na zdrowie! Pyszny deser pełen cennych wartości odżywczych.

Brownie – brzmi jak przepyszna ale powodująca wyrzuty sumienia przyjemność. Można jednak przygotować brownie, które będzie nie tylko pyszne ale i zdrowe. Co więcej nasze ciasto dostarcza wielu cennych składników odżywczych jednocześnie nie obfitując zanadto w kalorie.

Bataty to prawdziwe bogactwo witamin i składników mineralnych. Nie bez znaczenia, a wręcz kluczowe dla diety jest to, że mają niski indeks glikemiczny. W jakie witaminy obfitują słodkie ziemniaki? Między innymi w witaminy z grupy B, witaminę E, K, C, A ale również w kwas foliowy, polifenole i betakaroten. Jeżeli chodzi o składniki mineralne to nie braknie w nich potasu, magnezu, fosforu, wapnia, jodu, żelaza, manganu, selenu i wielu innych.

Karob zwany też mączką chleba świętojańskiego jest zdrowszym odpowiednikiem kakao. Nie zawiera bowiem teobrominy i kwasu szczawiowego, które ograniczają wchłanianie wapnia do organizmu. Karob ceniony jest za wysoką zawartość magnezu, żelaza, wapnia i fosforu oraz kwasu galusowego – związku o działaniu przeciwbakteryjnym, przeciwwirusowym i przeciwzapalnym.
Mączka chleba świętojańskiego regularnie spożywana pozytywnie wpływa na układ nerwowy, odpornościowy i kostny. Wspomaga też przemianę materii i łagodzi objawy choroby wrzodowej żołądka.

Mąka kokosowa to z kolei bogactwo błonnika i białka, przy niskiej zawartości węglowodanów prostych. Poza niskim indeksem glikemicznym zawiera średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe (MTC), które poza działaniem przeciwwirusowym i przeciwbakteryjnym przyspieszają tempo metabolizmu.

Nie pozostaje więc nic innego, jak zamienić te dobroczynne składniki na pyszny, zdrowy i dietetyczny deser. A więc do dzieła!

Składniki:

  • Batat: 150 g
  • Jajko: 1 szt.
  • Mleko kokosowe: 85 g
  • Karob: 20g
  • Miód: 50g
  • Mąka kokosowa: 20g
  • Soda oczyszczona: 3 g
  • Aromat waniliowy: 2 g

Wykonanie:

Bataty obieramy i kroimy na równe części. Pieczemy w 140°C przez ok 25 minut (do miękkości). Pozostawiamy do ostygnięcia, następnie przeciskamy przez praskę.

Piekarnik nagrzewamy do 180°C. Blaszkę o wymiarach ok. 26/8 cm wykładamy papierem do pieczenia.

Łączymy suche składniki, następnie dodajemy jajko, miód, mleko kokosowe i aromat waniliowy. Mieszamy do uzyskania gładkiej, jednolitej konsystencji.

Powstałą masę wlewamy do wyłożonej pergaminem blaszki, pieczemy przez ok 45 minut.

Ciasto kroimy po całkowitym ostygnięciu.

Smacznego i dajcie znać jak Wam poszło 😊