W jesiennej kuchni

Jesień to piękna, ale niekoniecznie najzdrowsza pora roku. Po ciepłym i słonecznym okresie letnim nadchodzi szarość i plucha. Zaczynamy być ospali i łatwo ulegamy depresji. Wiele osób źle znosi także suchość pomieszczeń, wywołaną sezonowym włączeniem ogrzewania. Gdy nadchodzi okres jesienno-zimowy a dni stają się krótkie i często ponure, powinniśmy szczególnie zadbać o nasz organizm. Pomoże w tym bez dwóch zdań dobrze zbalansowana dieta. Pozwoli ona na wzmocnienie organizmu oraz walkę w licznymi chorobami występującymi w tym okresie. W stosowanej przez nas diecie nie może zabraknąć pełnowartościowego białka, dużej ilości warzyw oraz odpowiednich przypraw takich jak na przykład ziele angielskie, chili czy kolendra. Przeziębienia bardzo skutecznie leczą ciepłe napoje z dodatkiem imbiru i goździków. Silnie rozgrzewające jest także kakao z wanilią, pieprzem lub cynamonem. Jesienią często przybieramy na wadze. Po części jest to wina tłuszczów, których spożywamy w tym okresie więcej. Tłuszcze nie muszą jednak tuczyć, o ile są odpowiednio dobrane i stanowią składnik zrównoważonej diety. Najzdrowsza jest oliwa z oliwek. Nadaje się tak do obróbki termicznej jak i do spożycia na zimno. Oleje: kukurydziany i słonecznikowy nie powinny być używane w wysokich temperaturach a co za tym idzie, do smażenia powinniśmy używać głownie oleju sojowego lub rzepakowego. Należy pamiętać, że elementem zdrowiej diety są również ryby, spożywane w różnej postaci przynajmniej raz lub dwa w tygodniu. Nawet w okresie zimy nie należy zapominać o tym, że ważnym uzupełnieniem każdej diety jest ruch! Spacer na świeżym powietrzu oraz systematyczna gimnastyka to gwarancja lepszego samopoczucia i stabilniejszego stanu zdrowia.

 

Przepis na… NAPAR Z IMBIRU

Napar z imbiru to zdrowy, pyszny i aromatyczny napój na chłodne, jesienno-zimowe dni. Sam imbir zaś to jedna z najzdrowszych przypraw świata. Ma właściwości wspomagające układ odpornościowy, działa rozgrzewająco, poprawia krążenie, działa przeciwobrzękowo i zapobiega powstawaniu skrzepów we krwi. Przynosi ulgę przy napadach migrenowych i działa przeciwzapalne. Gorący napar z imbiru najlepiej smakuje z miodem i cytryną.

Składniki: Korzeń imbiru, świeżo wyciśnięty sok z cytryny lub limonki, miód, woda. Opcjonalnie: cząstki pomarańczy lub maliny, goździki, kardamon i cynamon.

Przygotowanie: Obieramy kilka centymetrów świeżego korzenia imbiru ze skórki. Połowę obranego korzenia ścieramy na drobnej tarce, resztę zaś kroimy na cienkie plasterki. Starty imbir zalewamy szklaną wody i gotujemy w rondelku pod przykryciem na małym ogniu przez około 15 minut. Następnie napar odcedzamy przez sitko. Aby przygotować szklankę napoju, używamy około 50ml przygotowanego naparu. Mieszamy go z 200ml gorącej wody i dodajemy łyżkę miodu i sok z cytryny. Do tak przygotowanego napoju możemy dodać goździki, szczyptę cynamonu, kardamon oraz cząstki świeżej pomarańczy lub maliny.

Smacznego!