Jak zachęcić dziecko do jedzenia warzyw?

Według badań 1/3 polskich dzieci nie je warzyw, a zaledwie 12% z nich spożywa je kilka razy dziennie. Tymczasem warzywa to kopalnia witamin, minerałów i antyoksydantów, szczególnie ważnych dla młodego, rozwijającego się organizmu. Powodów, dla których dzieci odmawiają sięgania po nie jest kilka. Do najczęściej wymienianych należy niechęć do poznawania nowych smaków oraz nieatrakcyjny dla najmłodszych wygląd i zapach warzywnych potraw.

Poniżej znajdziesz kilka rad, które pomogą Ci skłonić nawet największego niejadka do jedzenia warzyw. Pamiętaj, że preferencje smakowe to w dużej mierze kwestia przyzwyczajenia. Kształtowanie dobrych nawyków żywieniowych warto zacząć już w pierwszych miesiącach życia dziecka.

Ogranicz słodycze i produkty zawierające glutaminian sodu.

Cukier i glutaminian sodu to sztuczne wzmacniacze smaku. Osoby przyzwyczajone do spożywania tych substancji, będą odbierały smaki zdrowych i naturalnych potraw jako mdłe i nieatrakcyjne. Dlatego pierwszym krokiem do zachęcenia dzieci do jedzenia warzyw powinno być wykluczenie z ich diety niezdrowych przekąsek. Nie musisz jednak zupełnie pozbawiać dziecka słodyczy. Wystarczy, że cukier zastąpisz zdrowszymi słodzikami: możesz sięgnąć po miód, syrop klonowy lub daktyle.

Zdrowe fast-foody

Pizza, frytki i makarony to ulubione potrawy najmłodszych. Niestety w tradycyjnej wersji są tłuste, wysokokaloryczne i pozbawione wartości odżywczych. Możesz jednak bardzo łatwo „przechytrzyć” swojego niejadka. Przygotuj mu pieczone w piekarniku frytki z ziemniaków, marchewki, batatów i selera. Do pomidorowego sosu do spaghetti możesz dodać paprykę, cukinię i cebulę, a później wszystko zblendować – maluch nawet nie zauważy różnicy! Pizza także nie będzie niezdrowa, jeśli zrobisz ją na pełnoziarnistym spodzie i obficie udekorujesz warzywami. Pamiętaj jednak, żeby po posiłku zawsze informować dziecko o tym, co właśnie zjadło. W ten sposób sprawisz, że warzywa zaczną mu się kojarzyć ze smacznymi i atrakcyjnymi daniami.

Koktajle warzywno-owocowe

Owoce znacznie częściej niż warzywa są lubiane przez dzieci. Najmłodsi zazwyczaj też lubią soki owocowe i koktajle. To kolejny świetny sposób na przemycenie warzyw do diety małego niejadka. Do ulubionego, owocowego smoothie Twojego dziecka możesz dodać na przykład ogórka, szpinak lub marchewkę i w ten sposób wzbogacisz je o mnóstwo wartościowych składników.

Zdrowe przekąski

Tak samo jak dorośli przed komputerem, dzieci pochłonięte zabawą często jedzą coś nieświadomie. Postaraj się, żeby zamiast ciastek i chipsów, Twoje dziecko miało pod ręką zdrowszą alternatywę. Świetnie sprawdzi się pokrojona w słupki marchewka, papryka, chipsy z jarmużu lub pieczona, chrupiąca ciecierzyca.

Zaangażuj dziecko w gotowanie

Zaproś malucha do wspólnego gotowania. W zależności od wieku, jego zadania oczywiście będą inne. Pozwól mu na przykład wrzucić składniki do garnka, przesypać makaron do miseczki, czy pokroić warzywa. Gotowanie stanie się zabawą, a jedzenie będzie kojarzyło się z pozytywnymi emocjami. Poza tym, dziecko dumne z siebie, na pewno chętnie zje przygotowany w ten sposób obiad. A to warte jest nawet konieczności dodatkowego sprzątania całej kuchni 🙂

Pozytywne emocje związane z jedzeniem

Nigdy nie krzycz na dziecko za to, że nie chce czegoś zjeść. To sprawi tylko, że posiłki zaczną kojarzyć mu się z gniewem i stresem. Postaraj się też nie nagradzać go za zjedzony obiad – to nie przykra konieczność, którą trzeba „zaliczyć”, żeby dostać deser.  Nie wmuszaj też jedzenia na siłę i pamiętaj, że każdy z nas ma potrawę, której po prostu nie lubi – dziecko też ma do tego prawo! Edukuj malucha opowiadając mu o korzyściach płynących z jedzenia warzyw i owoców i zadbaj o to, żeby posiłki na talerzu prezentowały się estetycznie.