Jak odchudzić Wielkanocny stół?

Wielkanoc to niełatwy czas dla osób odchudzających się oraz tych, które chcą się zdrowo odżywiać i nie przybrać na wadze. W trakcie świąt wiele osób rezygnuje z wcześniejszych postanowień utrzymywania zdrowej diety, tłumacząc, że przecież w święta wręcz trzeba skosztować wszystkich sałatek, wędlin i słodkich mazurków. Tradycyjne potrawy wielkanocne są kaloryczne, bogate w sól i tłuszcze zwierzęce.

Świąteczna uczta nie musi rujnować dotychczasowej diety i obciążać dodatkowymi kilogramami. Podpowiadamy, jak obniżyć kaloryczność i sprawić, żeby tradycyjne potrawy były zdrowsze, dzięki czemu będziemy mogli cieszyć się ich smakiem bez wyrzutów sumienia.

Unikaj dużej ilości majonezu i śmietany

Wielkanocne potrawy to przede wszystkim dania jajeczne i sałatki z dużą ilością majonezu i śmietany, które zawierają dużo tłuszczu i dlatego też są  wysokokaloryczne. Zamiast tych składników możemy dodać jogurt naturalny lub twarożek . Dobrym rozwiązaniem będzie również przynajmniej częściowe zastąpienie tych wysokokalorycznych produktów ich mniej kalorycznymi zamiennikami – na przykład wymieszanie majonezu z jogurtem. Odradzamy również zabielanie barszczu. Jeśli jednak dodatek śmietany  jest dla kogoś niezbędny, polecamy zastąpienie jej jogurtem greckim.

Mądrze wybieraj wędliny 

Tłuste wędliny wieprzowe, czy też boczek zastąp chudszymi wędlinami drobiowymi. Dobrym pomysłem będzie zrobienie wędliny samemu, na przykład upieczenie indyka, który idealnie będzie nadawał się do kanapek i świątecznych sałatek.

Jedz chrzan 

Chrzan wspomaga trawienie, co jest szczególnie pomocne podczas obfitych świątecznych posiłków. Kupując chrzan sprawdź, czy nie ma w składzie majonezu albo śmietanki. Możesz też przygotować chrzan samodzielnie.  Nie tylko będzie miał bardziej wyrazisty smak, ale również nie będzie zawierał sztucznych konserwantów, które dodawane są do przemysłowych produktów.

Doprawiaj potrawy pieprzem i ziołami

Dzięki temu zrezygnujesz z nadmiernej ilości soli, która zatrzymuje wodę w organizmie.

Wybieraj ciemne pieczywo

Zamiast kajzerek i białego pieczywa, postaw na wypieki razowe lub pełnoziarniste, które są bogate w węglowodany złożone oraz błonnik pokarmowy, dzięki czemu są bardziej sycące.

Posiej rzeżuchę

Rzeżucha idealnie nadaje się jako dodatek do świątecznych sałatek, sosów, kanapek i jajek. Jest prawdziwą skarbnicą witamin, a przy tym wspomaga trawienie i pracę trzustki.

Delektuj się

Pamiętaj, że jedzenie ma być przyjemnością. Staraj się jeść powoli, dokładnie przeżuwaj każdy kęs. Wtedy zjesz mniej i będziesz mieć czas, żeby delektować się smakiem, zapachem i wyglądem spożywanych potraw, a Twój układ pokarmowy łatwiej poradzi sobie ze świątecznym szaleństwem.

Spaceruj

Nawet krótki spacer może okazać się zbawienny dla dobrego samopoczucia po świątecznej uczcie. Dlatego jeżeli tylko pogoda pozwoli namów bliskich na odejście od stołu. Już krótka aktywność fizyczna ma zbawienny wpływ na metabolizm oraz obniżenie poziomu cukru we krwi. Jest to też sposób na pozbycie się senności po obfitym posiłku.