Efekt plateau – dlaczego nie chudnę?

Wszystko szło zgodnie z planem i nagle waga staje w miejscu? Bez paniki.

Jesteś na diecie, waga spada i wszystko idzie zgodnie z planem aż tu nagle, po kilku tygodniach wskaźnik masy ciała się zatrzymuje i ani drgnie. Pomimo usilnych starań waga nie spada. Ten demotywujący moment w diecie to właśnie efekt plateau. Niezmieniająca się masa ciała zmniejsza motywację oraz niekiedy powoduje rezygnację z nowo nabytych nawyków żywieniowych.

Warto jest wiedzieć co to takiego efekt plateau i być przygotowanym na jego wystąpienie, aby nie zostać zaskoczonym i nie utracić motywacji. Efekt plateau jest bowiem jednym z elementów procesu odchudzania. To etap fizjologiczny, który przemija. Czas trwania tego etapu odchudzania jest indywidualny, ale zwykle trwa ok. 2-3 tyg.

Skąd się bierze? Zmniejszony dowóz energii powoduje, że organizm łatwo adaptujący się do nowych warunków, po pewnym czasie przystosowuje się do mniejszego zapotrzebowania energetycznego wywołując spadek tempa metabolizmu. Długotrwały proces odchudzania doprowadza do zatrzymania się wagi w miejscu. Ale spokojnie efekt ten jest chwilowy i nie powinien wzbudzać wątpliwości, co do skuteczności stosowanej diety.

Co zrobić aby szybciej przejść przez chwilową stagnację masy ciała?

Zwiększ intensywność ćwiczeń, wprowadź dodatkową aktywność fizyczną bądź dokonaj zmiany tej dotychczas wykonywanej. Chodzisz na siłownię? Postaraj się wzbogacić trening siłowy treningiem wytrzymałościowym – zmagania na bieżni poprzeplataj ćwiczeniami siłowymi. Siłowe ćwiczenia pozwalają redukować tkankę tłuszczową nawet po zakończonym treningu, zaś wysiłek zwiększający wytrzymałość powoduje natychmiastowy wzrost spalania tkanki tłuszczowej. Dlatego ważne jest zastosowanie treningu uwzględniającego obydwie formy aktywności w skutecznej terapii odchudzającej. Czujesz się zniechęcony, znudzony monotonią ćwiczeń na siłowni czy fitnessem? Zmień rodzaj zajęć. Formą aktywności przynoszącą niebywałe efekty w postaci pożądanej redukcji masy ciała jak również poprawy stanu zdrowia jest również taniec.

Zainwestuj w krokomierz, z dnia na dzień zwiększając pokonywany dystans np. o 500-1000 kroków. Wgląd do liczby wykonanych kroków podczas spaceru zwiększy realizację codziennych założeń oraz motywację.

Pamiętaj o regularności – aktywność fizyczna wpływa na wzrost tempa metabolizmu a regularnie podejmowany wysiłek fizyczny pozwoli Ci na spadek masy ciała szybszy niż przy stosowaniu tylko diety redukcyjnej.

Zaangażuj swoją rodzinę, znajomych, współpracowników. Proces odchudzania w grupie przebiega łatwiej gdyż przede wszystkim zwiększa motywację. W momentach początkowej utraty masy ciała będziecie się razem cieszyć, zaś w momentach zwątpienia wzajemnie wspierać. A jeżeli wśród najbliższych nie znajdą się osoby chętne czynnie angażować się w proces odchudzania to poinformuj ich o swojej diecie, to pozwoli bardziej kontrolować się w obecności tych osób. Powinni pomagać, dodawać otuchy, propagować prozdrowotny styl życia.

Zrób rachunek sumienia. Pomyśl czy pijesz codziennie odpowiednią ilość wody oraz czy nie dostarczasz sobie dodatkowych kalorii. Pamiętaj, że niechciane kalorie kryją się nie tylko w przekąskach. Słodzone napoje, kawa ze śmietanką itp. również mogą zniweczyć efekty diety.

Bądź wytrwały, cierpliwy i sumiennie realizuj postawione cele! Jeżeli mimo wszystko efekt nie mija skontaktuj się z nami, spróbujemy pomóc.

Pamiętaj, gdy nie zniechęcisz się w danym momencie, będziesz mógł cieszyć się dalszymi efektami diety.