Dlaczego warto jeść awokado?

Awokado to owoc pochodzący z południowego Meksyku. Wykorzystywano je już ponad 10 tysięcy lat temu. Jego zdrowotne właściwości znały i doceniały wszystkie ludy Ameryki prekolumbijskiej. Do Europy dotarło prawdopodobnie dopiero w XVII wieku. Współcześnie staje się coraz bardziej popularne. Przedstawiamy kilka powodów, dla których warto na stałe włączyć je do swojej diety.

1. Poprawia pracę mózgu

Awokado to cenne źródło kwasów tłuszczowych Omega-3 i witaminy E, niezbędnych dla prawidłowej pracy mózgu. Spożywając je regularnie możemy znacznie poprawić naszą pamięć i koncentrację, a nawet zapobiec rozwojowi choroby Alzheimera.

2. Wspomaga pracę układu trawiennego

Ten zielony owoc zawiera mnóstwo enzymów i błonnika pokarmowego, dzięki którym zapewnia prawidłowe trawienie. Zapobiega zaparciom i gromadzeniu się wody w organizmie. Ponadto usprawnia pracę wątroby i korzystnie wpływa na wchłanianie cennych substancji odżywczych w jelitach.

3. Posiada silne właściwości przeciwzapalne

Dzięki szerokiej gamie aminokwasów i enzymów zawartych w awokado, owoc ten ma silne właściwości przeciwzapalne. Włączenie go do codziennego menu może przynieść ulgę w chorobach reumatycznych, bólach stawów i stanach zapalnych wątroby.

4. Zapewnia młody wygląd skóry

Awokado, jako jeden z nielicznych owoców, jest bogatym źródłem witaminy E i glutationu, czyli silnego antyoksydantu, który hamuje proces starzenia się skóry. Regeneruje ją i chroni przed szkodliwym działaniem promieni ultrafioletowych.

5. Reguluje poziom cholesterolu we krwi

Dzięki zawartości cennych dla naszego zdrowia tłuszczów, regularnie spożywanie awokado może pomóc w obniżeniu cholesterolu frakcji LDL (tzw. „złego cholesterolu”) i wzroście HDL, nazywanego „dobrym cholesterolem”.

6. Wspomaga wzrok

Ten pochodzący z Ameryki Środkowej owoc zawiera także luteinę i zeaksantynę, które mają kolosalne znaczenie dla zdrowia naszych oczu. Regularne sięganie po awokado może zapobiec zaćmie oraz zwyrodnieniom plamki żółtej.

7. Zapobiega chorobom serca

Zdrowe nienasycone kwasy tłuszczowe oraz fitoskładniki zawarte w awokado obniżają ciśnienie krwi oraz poziom złego cholesterolu. Dzięki temu zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób serca i miażdżycy oraz warunkują prawidłową pracę układu naczyniowego

 Wszechstronne zastosowanie w kuchni

Chociaż wielu z nas owoc ten kojarzy się jedynie z guacamole, czyli typową dla kuchni meksykańskiej pastą z awokado, czerwonej cebuli, chilli i kolendry, jego zastosowanie jest o wiele bardziej wszechstronne. Doskonale nadaje się jako dressing do sałatek i jako dodatek do koktajli. Można także zblendować je z kakao i daktylami – w ten sposób otrzymamy pyszny i zdrowy krem czekoladowy.

Chociaż awokado to prawdziwa kopalnia cennych dla zdrowia witamin, minerałów i składników odżywczych, należy pamiętać, że jest to najbardziej kaloryczny z owoców. W 100 gramach zawiera aż 160 kcal, dlatego, jeżeli zależy nam na zgubieniu kilku kilogramów, nie powinniśmy spożywać go zbyt dużo.