Czerwona herbata: dlaczego warto na stałe włączyć ją do diety

Czerwona herbata do niedawna bardzo często gościła na stołach Polaków. Ostatnio niesłusznie odchodzi w zapomnienie i kojarzona bywa jedynie ze składnikiem diet odchudzających. Faktycznie, spożywana regularnie i parzona w odpowiedni sposób herbata Pu-erh jest świetnym „pogromcą tłuszczu”. Jednak powinny sięgać po nią nie tylko osoby chcące pozbyć się zbędnych kilogramów. Ten napar niesie ze sobą szereg właściwości zdrowotnych, które od tysięcy lat znają i wykorzystują Chińczycy.

Jak powstaje czerwona herbata?

Nie każdy wie, że herbata czarna, czerwona czy zielona to odmiany pochodzące z tej samej rośliny: herbaty chińskiej. Różne właściwości, kolor i smak każdego z rodzajów zależą od pory, w której zebrano liście oraz tego, jakim procesom zostały poddane.

Pu-erh to herbata, którą poddaje się częściowej fermentacji, a następnie zostawia, by dojrzała w odpowiednich warunkach. To właśnie temu zawdzięcza swoją czerwoną lub brunatną barwę. Produkowana jest głównie w południowo-wschodnich Chinach i na Tajwanie.

Czerwona herbata jako „pogromca tłuszczu

O tym, że Pu-erh wspomaga odchudzanie słyszał chyba każdy, kto choć raz próbował zrzucić zbędne kilogramy. To prawda. Czerwona herbata jest bogatym źródłem polifenoli, które pobudzają pracę jelit i aktywują wydzielanie żółci, dzięki czemu znacząco przyspieszają proces trawienia. Znajdziemy w niej także związki blokujące biosyntezę tłuszczu i zmniejszające jego odkładnie. Należy jednak pamiętać, że to jedynie wsparcie procesu odchudzania. Spożywanie 3-6 filiżanek czerwonej herbaty dziennie może pomóc w walce z nadwagą, ale bez odpowiednio dobranej diety, najlepiej wspomaganej aktywnością fizyczną, nie osiągniemy zamierzonych efektów.

Bogactwo właściwości zdrowotnych

Regularne picie czerwonej herbaty pozwala zwalczyć wolne rodniki, dzięki czemu spowalnia proces starzenia i korzystnie wpływa na wygląd i kondycję skóry. Zmniejsza stężenie cukru we krwi i reguluje poziom ciśnienia w naczyniach krwionośnych. Wspiera także pracę wątroby, dzięki czemu pozwala zachować odpowiedni poziom cholesterolu. Ponadto herbata ta bogata jest w minerały: cynk, żelazo, wapń, selen, fluor, magnez i miedź oraz witaminy: E, P i C. Dzięki wysokiej zawartości antyoksydantów częste spożywanie czerwonej herbaty obniża ryzyko zachorowania na nowotwory.

Jak parzyć czerwoną herbatę?

Aby optymalnie wykorzystać jej drogocenne właściwości i uzyskać najlepszy smak naparu, liście Pu-erh należy zalać wodą w temperaturze 90-96 stopni. Suszu nie powinno się trzymać w wodzie zbyt długo: zalecany czas parzenia to od 1 do 3 minut. W przeciwieństwie do czarnej herbaty, z czerwonej odmiany, możemy skorzystać kilkukrotnie z tych samych liści i zaparzać je dwa, trzy, lub nawet sześć razy.

Czy czerwona herbata może zaszkodzić?

Podobnie jak większość produktów, spożywana w nadmiarze Pu-erh może przynieść skutki odwrotne do oczekiwanych, dlatego należy zachować zdrowy rozsądek. Nie zaleca się spożywania więcej niż 6 filiżanek naparu dziennie. Herbata zmniejsza wchłanianie żelaza i może powodować wypłukiwanie związków mineralnych z organizmu. Nie powinny sięgać po nią osoby cierpiące na anemię, kobiety w ciąży i podczas karmienia piersią.